Medewerkers PostNL willen één cao en vaste banen

Eisen in cao-overleg

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 24 augustus 2022

Medewerkers bij PostNL vragen de directie om de twee cao’s die het bedrijf nu heeft samen te smelten tot één gelijkwaardige cao. Nu hebben de postbezorgers een eigen, minder goede, cao. Daarnaast moeten uitzendkrachten na maximaal 9 maanden een vast contract krijgen. Deze eisen legt FNV vandaag voor aan de directie bij het begin van de gesprekken over een nieuw cao PostNL.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Post en Pakketten: ‘PostNL moet werknemers op alle fronten gelijk gaan behandelen.’

Ansichtkaarten

Afgelopen maandag bezorgden FNV-kaderleden zo’n 2000 ansichtkaarten bij de PostNL-directie. Daarop stond een vakantiegroet en de wensen voor een nieuwe, betere cao. Naast één cao en vaste banen willen de leden 100 euro bruto per maand extra, minimaal 14 euro per uur, afschaffen van jeugdlonen en een goede regeling voor oudere werknemers om eerder te stoppen met werken. Ook wil de vakbond de koopkracht van de medewerkers veilig stellen door een automatische prijscompensatie in de cao op te nemen. Hierdoor worden de lonen automatisch aangepast aan de inflatie.

Onbestaanbaar

FNV vindt het onbestaanbaar dat het structurele werk bij PostNL nog steeds door veel flexwerkers wordt gedaan. Exalto: ‘90% van de post- en pakketsorteerders heeft geen vast contract bij PostNL, terwijl het werk dat ze doen al jaren structureel is. Flexwerkers willen ook graag vast in dienst bij PostNL. In een FNV-enquête gaf 71% van de flexwerkers aan deze wens te hebben.’

Stormachtig najaar

PostNL moet volgens de vakbond veel beter zorgen voor de mensen die het belangrijkste werk bij het bedrijf uitvoeren. ‘PostNL draait om het sorteren en bezorgen van post en pakketten. En juist die medewerkers verdienen weinig, hebben door de flexbanen geen zekere toekomst en moeten vaak werken in slechte omstandigheden. Die tijd is nu echt voorbij. In de nieuwe cao moeten flinke stappen in de goede richting komen, anders zou het nog wel eens een stormachtig najaar kunnen worden’, aldus Exalto.

Factsheet cao Post NL

Voorstellenbrief FNV cao PostNL