FNV: Tweede Kamer, stem tegen de nieuwe Wajongmaatregelen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 5 november 2019

FNV heeft samen met 11 andere organisaties een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer, die vandaag van plan is te gaan stemmen over de Wajongmaatregelen. Tienduizenden mensen met een arbeidshandicap zijn straks de dupe en kunnen nooit méér dan het minimumloon verdienen. In een advertentie in dagblad Trouw roepen de 11 organisaties de Tweede Kamer op om tegen het voorstel van staatssecretaris van Ark te stemmen.

FNV heeft een advertentie in Trouw gezet over de Wet Harmonisatie Wajong

De Tweede Kamer debatteerde afgelopen woensdag over de Wajong, waarbij Van Ark 4 Wajong-regelingen ineen wil schuiven.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘De Wajongers hebben er niet om gevraagd, om deze zogenaamde vereenvoudiging. Zij weten uitstekend waar zij aan toe zijn op dit moment en onder welke regeling zij vallen. Van Ark verkoopt de regeling alsof niemand er op achteruit zou gaan. Dat is pertinent onwaar. Wij vinden dat kwalijk en het maakt ons boos. De Tweede Kamer neemt dinsdag op basis van onduidelijke en onvolledige informatie een beslissing.’

Schamel loon

Het kabinet vindt een schamel loon meer dan genoeg voor Wajongers. Wat voor opleiding en studie-investering je ook hebt gedaan, of je nu docent of advocaat bent, dat maakt allemaal niet uit als je een arbeidshandicap hebt. Dan ga je nooit méér dan het minimumloon verdienen zolang je in de Wajong zit. Toekomstige Wajongers én Wajongers die hun baan kwijt raken, gaan afgerekend worden op hun urenbeperking.
Nu is het nog zo, dat alle werkende Wajongers na 7 jaar een inkomen krijgen gelijk aan het wettelijk minimumloon. Daarmee verdienen ze evenveel als mensen zonder handicap in een vergelijkbare functie.

Kabinet, trek het je aan

Kitty Jong: ‘Gelijk loon voor gelijk werk moet het uitgangspunt blijven. Vooral de groep hoger opgeleiden zakt straks enorm terug in inkomen, terwijl hun levensonderhoud niet ineens tientallen procenten goedkoper is. Dat betekent het minimumloon of minder, een armoedig bestaan. Nieuwe Wajongers staat dat meteen te wachten. Meer hebben we blijkbaar niet over voor kwetsbare mensen in dit rijke land. Dat zouden de kabinetspartijen, zeker die vanuit overtuiging zeggen op te komen voor hen, zich flink moeten aantrekken. Wij roepen de Tweede Kamer op om tegen te stemmen.’

Alle Wajongers vallen straks onder de nieuwe regeling. Als zij erop achteruit gaan ontvangen zij een compensatie. Het recht op deze compensatie zijn ze kwijt als ze langer dan 2 maanden werkloos zijn. Mochten Wajongers dan toch weer werk vinden, dan is hun compensatie vervallen en zakken vervolgens terug naar WML of lager. Banen voor hen liggen bepaald niet voor het oprapen.

De advertentie én brief zijn ondertekend door:

FNV, Landelijke Cliëntenraad, VCP, Minister van Gehandicaptenzorg, Studeren & Werken op maat, Ieder(in), CNV, Wij Staan Op, Noortje van Lith (activiste voor mensen met arbeidsbeperking), Pauline Gransier #geen2erangsburger, CGMV Vakorganisaties, Coalitie voor Inclusie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.