Werknemers Tata Steel willen groene rook uit de hoogovens

Volgende week komt het zoveelste rapport, maar er liggen al jaren plannen voor verduurzaming

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 21 maart 2024

Werknemers van Tata Steel zijn het zat dat er nog geen definitief akkoord is voor de vergroening van het staalbedrijf in IJmuiden. Gistermiddag lieten de medewerkers groene rook uit de twee hoogovens komen. Het was een ludieke actie, maar de aanleiding is dat allesbehalve.

De medewerkers eisen dat er nu eindelijk werk gemaakt wordt van de plannen die er al jaren liggen voor verduurzaming van het staalbedrijf. Vandaag zijn er in meerdere Europese landen acties voor behoud én verduurzaming van de staalindustrie in Europa.

Vergroening moet topprioriteit zijn

Cihan Lacin, bestuurder FNV Metaal: ‘We gaan van onderzoek naar onderzoek en van rapport naar rapport. Volgende week komt er weer een rapport uit.* Dat rapport is belangrijk voor de toekomst van Tata Steel in Nederland, maar wanneer gaan we nou eens aan de slag. Vergroening van Tata Steel moet topprioriteit zijn voor klimaat, milieu, gezondheid en werkgelegenheid.’

Al ruim drie jaar getreuzel

In 2020 lanceerde de FNV het plan Groen Staal voor een versnelde vergroening van het staalbedrijf. Na 24 dagen staken en een onafhankelijk haalbaarheidsonderzoek gaf Tata Steel zelf witte rook voor het plan. Lacin: ‘Nu, ruim drie jaar later, wordt er nog steeds gesproken óver vergroening en is de eerste groene schop nog steeds niet de grond ingegaan. Dat is voor de werknemers, de omwonenden en alle betrokken partijen niet uit te leggen.’

Acties in heel Europa

Vandaag worden er in diverse Europese staalbedrijven acties gehouden voor behoud en vergroening van de staalindustrie in Europa. Lacin: ‘Een initiatief van de overkoepelende Europese vakbond IndustriAll, waar ook FNV Metaal onderdeel van is.’

Rapport

In oktober 2023 verzocht demissionair minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) om een second opinion van het verduurzamingsplan. Het rapport daarover verschijnt volgende week.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.