Onderhandelingen cao Tankstations en Wasbedrijven van start

Voorstellen beide partijen zijn toegelicht

Door Redactie 24 oktober 2023

De cao voor de branche Tank en Was loopt op 31 december 2023 af. Op 23 oktober zijn de onderhandelingen voor de nieuwe cao gestart. Beide partijen hebben hun voorstellen toegelicht. Wij willen een loonsverhoging van 14,3%. Voor de werkgevers is het tekort aan personeel het grootste zorgpunt. Op 8 november praten we verder.

Onderhandelingen cao Tankstations en Wasbedrijven van start

Tank en Was draait meer omzet

De meeste Tank- en Wasbedrijven draaien meer omzet en winst. Grootste zorgpunt is het vinden van goed personeel. De Nederlandse economie trekt weer aan en dat zal leiden tot meer omzet en winstgroei in 2024. Het is dus tijd voor stevige loonsverhogingen.

Wat willen wij in de nieuwe cao?

FNV Metaal heeft veel bedrijven bezocht. Het is duidelijk dat de cao-onderhandelingen meer dan ooit gevolgd worden. FNV-leden hebben honderden enquêtes ingevuld. Het belangrijkste voorstel gaat over loon en automatische prijscompensatie (APC). Wij willen vanaf 2024 een afspraak om de lonen op basis van de APC te verhogen. Voor de achterliggende periode wil FNV Metaal een inflatiecompensatie.

Loon en looptijd

Om de koopkracht van de werknemers in de Tank- en Wasbranche op peil te houden, stellen we voor om de lonen per 1 januari 2024met 14,3% te verhogen.

Wij willen voor de daarop volgende jaren een automatische prijscompensatie (APC) in de cao invoeren, zodat mensen in de Tank- en Wasbranche voortaan standaard kunnen rekenen op behoud van hun koopkracht (waardevast loon). We stellen dan ook concreet voor om de lonen vanaf 2024 te verhogen volgens het systeem van automatische prijscompensatie (APC).

Een cao met een looptijd van 12 maanden, van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Een langere looptijd is onder voorwaarden bespreekbaar.

Wij willen voor de zomer van 2024 de weging en waardering van de functies afronden. Actualisering van het functiegebouw moet leiden tot marktconforme beloningen voor alle werknemers in de Tank- en Wasbranche.

De beloning van jongeren moet worden gebaseerd op hun functie en werkervaring, niet op leeftijd. Kortom, gelijk loon voor gelijk werk. Daarom willen we het stelsel van jeugdlonen afschaffen en omzetten naar een systematiek op basis van ervaringsjaren/treden.

In de Tank- en Wasbranche wordt structureel overgewerkt. Daarom willen we een betere vergoeding voor overwerk en weekenden, zodat overwerk wel meetelt voor je vakantietoeslag en pensioen.

Wij stellen voor de toeslagen voor nachtdiensten en de feestdagentoeslagen voortaan mee te nemen in de berekening van het vakantiegeld.

De kilometervergoeding is in de Tank- en Wasbranche lang niet genoeg om de werkelijk gemaakte kosten te dekken. Werknemers moeten vaak geld toeleggen op hun reiskostenvergoeding. Wij willen daarom de kilometervergoeding weer kostendekkend maken en ophogen tot de maximaal fiscaal toelaatbare vergoeding. Dat is nu 21 cent per kilometer en vanaf volgend jaar 22 cent per kilometer.

Arbeidstijden en verlof

Pensioenakkoord, zware beroepen, branche-AOW en pensioensparen: in de Tank- en Wasbranche is veel lichamelijk zwaar werk. De processen zijn vaak zo ingericht dat je als werknemer weinig regelvrijheid of regelcapaciteit hebt. Je moet werken volgens vaste procedures en protocollen. Dit geldt voor zowel de werkvloer als voor ondersteunende afdelingen. Wij willen dat alle werknemers die onder de cao vallen, aangemerkt worden als werknemers met zware beroepen.

RVU: we willen in de cao opnemen dat per 1 januari 2024, je drie jaar voor je AOW-datum een Regeling Vervroegd Uittreden krijgt aangeboden. Die is netto gelijk aan een AOW-uitkering voor gehuwden.

Sparen van vrije tijd voor pensioen: we willen afspreken dat werknemers het fiscale maximum aan vrije dagen mogen opbouwen. Dit is zoals afgesproken in het pensioenakkoord en in afwachting van de definitieve pensioenregeling.

Ruim 70% van de werknemers in de Tank- en Wasbranche ervaart immense werkdruk. De werknemers die een roostervrije dag hebben, worden steeds vaker opgeroepen om te komen werken. De toenemende personeelstekorten veroorzaken overal in de bedrijven werkstress (structureel werkdruk). We moeten als cao-partijen voorkomen dat zoals in Japan mensen zich helemaal kapot werken met alle gevolgen van dien. De leden en werknemers die we hebben geraadpleegd zeggen totaal overbelast te zijn en dat gevoel willen we voor een deel wegnemen door een extra vakantiedag af te spreken voor de hardwerkende helden in de Tank- en Wasbranche, ter compensatie voor immense werkdruk. Daarnaast willen we afspreken dat overuren niet automatisch worden uitbetaald (dat is nu de praktijk), maar dat je die uren die je te veel hebt gewerkt, later als verlof mag opnemen. Met andere woorden: overuren uitbetalen, tijd voor tijd of toch meenemen om later op te nemen, is een keuze van de werknemer.

Wij stellen voor de volgende bepalingen in de cao op te nemen:

• Er is sprake van een nachtdienst wanneer er ten minste 1 uur is gewerkt in de periode 00:00 – 06:00 uur.
  • De rusttijd na een nachtdienst is minimaal 14 uur.
  • Na een reeks van 3 of meer nachtdiensten werkt de werknemer vervolgens minimaal 46 uur niet.

In het kader van een betere werk-privébalans stellen wij voor om de werknemer die op een feestdag werkt ter compensatie een vrije dag te geven.

De overheid heeft 5 mei weliswaar aangewezen als nationale feestdag, maar heeft het daarbij aan de cao-partijen overgelaten of een werknemer betaald vrij heeft op die dag. In de cao Tankstations en Wasbedrijven is 5 mei geen doorbetaalde vrije dag. Wij stellen voor 5 mei jaarlijks in de cao op te nemen als algemeen erkende feestdag waarvoor een loondoorbetalingsverplichting geldt. Eventueel om te ruilen met de vrijdag na Hemelvaartsdag.

14. Overwerk

Wij stellen met betrekking tot overwerk het volgende voor:

• Parttimers kunnen niet worden verplicht tot overwerk of meerwerk, dit kan alleen in onderling overleg. Parttimers werken namelijk niet voor niets parttime. Door parttimers niet te kunnen verplichten tot overwerk of meerwerk, kunnen de parttimers hun bestaande werk-privébalans minimaal op orde houden.
  • Het overwerk wordt voortaan niet meer beschouwd per kwartaal, maar per vier weken. Er is dan dus sprake van overwerk als een werknemer meer dan 152 uur (38-urige werkweek) of 160 uur (40-urige werkweek) per vier weken werkt.
  • Per vier weken mag een werknemer maximaal 8 uur overwerken.

Wachtdagen zijn niet meer van deze tijd. Wij geloven niet langer dat negatieve financiële prikkels het ziekteverzuim positief beïnvloeden. Wij stellen voor het toepassen van wachtdagen te schrappen.

Inzet werkgevers

De BETA en BOVAG vinden vooral de krapte aan personeel een belangrijk zorgpunt. Daarom willen ze de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk en concurrerend maken. We gaan het zien.

Volgende cao-rondes

De volgende cao-rondes zijn gepland op:

• Tweede onderhandelingsronde: 8 november
  • Derde, en in principe laatste, onderhandelingsronde: 22 november

Samen sterk

Met jouw steun en inzet gaan we weer een mooi cao-akkoord realiseren. Samen gaan we bewijzen dat hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. En dat is niet alleen nu nodig, maar ook in de toekomst. Nodig daarom je collega’s uit om ook lid te worden van de FNV.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met FNV Metaal bestuurder Murat Sekercan.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.