Derde overleg nieuwe pensioenregeling Metalektro

Waar hebben we over gesproken?

Door Redactie 28 september 2023

Op 12 september hebben we het derde overleg gevoerd met de werkgevers in de Metalektro over de nieuwe pensioenregeling. Waar hebben we over gesproken?

Derde overleg

Centrale vraag

Centraal stond de vraag: over welke onderdelen van de pensioenregeling moeten we allemaal afspraken maken? In onze voorstellenbrief hebben we onze principes en hoofdlijnen opgenomen. Zoals onze ambitie over het te bereiken pensioen, zoveel mogelijk risico samen delen, streven naar stabiliteit in de uitkering en het beperken van het risico op een korting op pensioenen. Hoe je dat precies regelt is bepalend of je deze doelen ook haalt.

Het goede nieuws is dat we op heel veel punten op één lijn zitten. Maar ook dat er heikele onderwerpen nog niet opgelost zijn. De belangrijkste: pensioenopbouw over de ploegentoeslag.

Techniek en sommen

Er zit veel techniek en sommen onder de lange lijst met af te spreken onderdelen van de nieuwe pensioenregeling. Bijvoorbeeld: wat kunnen we doen vanuit de huidige premie met het nabestaandenpensioen? Welke gevolgen heeft dat voor de uitkeringen bij diverse inkomens?

Of een ander voorbeeld: hoe lang gaat de afspraak over de nieuwe regeling en de premie gelden (5 jaar?)? Hoe houden we bij of onze wensen goed uitpakken en hoe gaan we om met een verlenging van de regeling als we het over 5 jaar niet eens worden? Maar ook: wat is nu precies de hoogte van de compensatie voor de afschaffing van de doorsnee opbouw? En hoeveel hebben we minimaal nodig voor een solidariteitsreserve die klappen kan opvangen en kortingen voorkomen?

Volgend overleg op 9 oktober

Er is een technische commissie benoemd die op 18 september bijeenkwam om het volgende overleg van 9 oktober goed voor te bereiden. Uiteraard zitten wij zelf in die commissie. Over het overleg van 9 oktober zullen we onze leden opnieuw informeren.

Landelijk overleg over voortzetting RVU

Inmiddels is het landelijk overleg gestart met de werkgeverskoepel VNO NCW over voortzetting van regelingen van vervroegd uittreden (RVU) bij zwaar werk. Dat is nodig, anders gaat de wettelijke boete op uitkeringen voor eerder uittreden weer gelden. Dat bepaalt de politiek. Den Haag wil ons gezamenlijke advies. Maar werkt VNO NCW wel met ons mee? Het overleg komt moeizaam op gang. De FNV organiseert campagnes om werknemers (en werkgevers!) te informeren en activeren.

RVU in de Metalektro

Wij maken er in de Metalektro gebruik van: in de cao hebben wij een regeling afgesproken om eerder uit te treden als je voldoet aan de criteria voor zwaar werk. Deze RVU-regeling is geen pensioenregeling. Het is wel van belang dat we ook in de toekomst een deel van het opgebouwde pensioen kunnen gebruiken om eerder te kunnen stoppen of een RVU-uitkering te kunnen aanvullen. Dat blijft in de nieuwe pensioenregeling mogelijk.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.