Eerder stoppen met werken?

Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) Metaal & Techniek

Door Redactie 17 januari 2023

Werk je in de Metaal & Techniek en wil je gebruikmaken van de regeling vervroegd uittreden (RVU, ook wel zware beroepenregeling genoemd)? Je kunt je vanaf nu voor deze regeling aanmelden.

RVU Metaal en Techniek

Wat houdt de RVU in?

Met de RVU kunnen werknemers met een zwaar beroep maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd stoppen met werken. Als je gebruik maakt van de regeling, ontvang je tot aan je AOW-gerechtigde leeftijd een uitkering van €2.037 bruto per maand. Deeltijders ontvangen dit bedrag naar rato. Dit is het bedrag voor 2023, het wordt elk jaar verhoogd door de overheid. Als een deelnemer aan de RVU-regeling overlijdt, wordt het resterende bedrag uitgekeerd aan de nabestaande.

Voor wie geldt de RVU?

Deze regeling geldt voor:

• Werknemers met een bruto maandloon tot € 3.897 (peildatum 1 januari 2023; dit bedrag wordt elk jaar verhoogd met de cao-loonsverhogingen).
  • Werknemers met onregelmatige werktijden. Dus als je een hoger maandinkomen hebt dan € 3.897, maar je werkt wel regelmatig in ploegen of consignatie, dan voldoe je ook aan de voorwaarden.

Deelname aan de RVU heeft gevolgen voor je financiƫle situatie. Vraag daarom financieel advies, ook over je pensioen.

Aanmelden

Je kunt je vanaf 1 januari 2023 voor deze regeling aanmelden. Alle informatie over de RVU, antwoorden op veel gestelde vragen en de aanmeldformulieren vind je op www.rvumetaalentechniek.nl.

Let op: Zeg nooit je baan op voordat je een schriftelijke bevestiging hebt dat je voor de RVU in aanmerking komt!