Cao voor het Uitgeverijbedrijf algemeen verbindend verklaard

2,9% loonsverhoging voor iedereen

Door Redactie 24 juni 2022

Vanaf 28 mei 2022 is de cao voor het Uitgeverijbedrijf door de minister van SZW algemeen verbindend verklaard. Iedereen die werkt bij een uitgeverij krijgt er nu in juli 2.9% bij.

cao tekst met pen

Wat betekent Algemeen Verbindend Verklaard (AVV)

Net als werknemers kunnen werkgevers lid worden van een vereniging die hun belangen behartigt, zeg maar een vakbond voor werkgevers. We noemen dat een werkgeversvereniging. Een aantal Uitgeverijen is lid van Werkgeversvereniging Uitgeverijbedrijf (WU) die met FNV Media & Cultuur de cao UB afsluit.

Leden van de WU zijn verplicht om de cao direct na dat deze is afgesloten en akkoord is bevonden toe te passen. Maar lang niet alle bedrijven zijn lid van de WU. En wie geen lid is hoeft de cao zonder AVV niet toe te passen. Dat geeft niet alleen ongelijkheid in arbeidsvoorwaarden van medewerkers maar ook een ongelijk speelveld voor werkgevers. Dit omdat bedrijven die geen lid zijn lagere arbeidsvoorwaarden mogen hanteren en dus goedkoper uit zijn.

Goed nieuws

Om die ongelijkheid op te heffen kunnen cao-partijen de minister dus vragen om de cao algemeen verbindend te verklaren en ervoor te zorgen dat bedrijven die geen lid zijn van de WU de cao ook moeten toepassen. Dit is gebeurd en dat is goed nieuws voor met name de medewerkers die werken bij de bedrijven die geen lid zijn van de WU. Zij krijgen er nu ook per 1 juli 2,9% loon bij. Dat is iets dat de vakbonden hebben geregeld.

Geen lid van de FNV en wel werkzaam bij een uitgeverij?

Jij krijgt er per 1 juli ook 2,9% loon bij en volgend jaar op 1 april nog eens 2,6%. Zonder vakbonden, de leden en vooral de kaderleden had je dit niet gekregen. Goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden komen er niet vanzelf, die komen er door daar samen met elkaar hard aan te werken en waar nodig voor te strijden. Ben je dus nog geen lid maar wil je wel dat je belangen blijvend professioneel en goed worden behartigd?

Word nu lid

Betere leesbaarheid cao-tekst

De tekst van de cao is op een aantal punten aan een grondige revisie toe. Samen met de werkgevers en collega vakbonden is FNV-bestuurder Hans Robijn een project gestart om de cao beter leesbaar en toegankelijker te maken. Daarbij proberen we hem iets ‘actiever’ en meer vanuit de medewerkers te schrijven.

Functiehuizen gemoderniseerd

Ook de functiehuizen binnen de cao zijn niet echt meer up to date en aan modernisering toe. We kijken naar hoe we dit vorm kunnen gaan geven. We zijn begonnen met het toevoegen van enkele functies die in het functiegebouw nog niet voorkomen, maar in de praktijk wel. Zo zorgen we ervoor dat deze functies beter kunnen worden ingedeeld. Binnenkort meer hierover.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Hans Robijn, via hans.robijn@fnv.nl