Nederland komt in actie voor callcentermedewerkers

In de week van 8 t/m 12 april

Redactie
Door Redactie 19 maart 2024

De FNV steunt en waardeert alle callcentermedewerkers en roept alle mensen in Nederland op om in de week van 8 t/m 12 april een minuutje extra van hun tijd te besteden aan de callcentermedewerker.

Nederland komt in actie voor callcentermedewerkers

In deze week zal bellend Nederland extra tijd besteden aan hun gesprek met jou, als callcentermedewerker. Zij blijven aan het eind van hun gesprek een minuut langer aan de lijn. De bellende Nederlanders doen dit om jou te helpen. Ook zij vinden dat jij te weinig verdient, te weinig pensioen opbouwt en een te hoge werkdruk hebt.

Callcenters schoolvoorbeeld voor scheefgroei en graaicultuur

Er is geen sector in Nederland waar de scheefgroei zo overduidelijk zichtbaar en tastbaar is als in de callcenters. Waar duizenden mensen tegen bodemprijzen worden ingezet om jaarlijks miljoenen telefoontjes van klanten te beantwoorden, verdwijnt de miljardenwinst die deze lucratieve business oplevert naar de top en aandeelhouders die veelal in het buitenland zitten.

De arbeidsvoorwaarden zijn zo ongeveer de slechtste van Nederland, zo slecht zelfs dat de gemiddelde arbeidsduur van een medewerker 9 maanden is. En iedere keer als medewerkers vragen om een redelijke stap richting een eerlijk loon en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, gooien de werkgevers de deur keihard dicht. Het hoort allemaal bij de graaicultuur van callcenterbazen die zichzelf verrijken. Werknemers moeten knokken voor iedere cent, terwijl het geld over de plinten klotst bij de bedrijven.

Wij waarderen jou als callcentermedewerker zeer, maar wist je dit al over jouw loon, pensioen en werktijden?

Loon

Het verschil met het wettelijk minimumloon (WML) is het afgelopen jaar kleiner geworden in plaats van groter. Met andere woorden, als je de inflatie verrekent met het loon, zijn medewerkers er op achteruit gegaan (nu slechts 4% boven WML). Callcentermedewerkers halen steeds vaker het einde van de maand niet, krijgen in toenemende mate te maken met loonbeslag, kunnen alleen nog sparen voor een ijsje en kunnen niet zelfstandig een woning betalen. Dit zijn de lonen van jongere medewerkers.

Leeftijd 16 17 18 19 20 21+
Uurloon €4,76 €5,45 €6,91 €8,28 €11,04 €13,80

Werkgevers hebben met andere bonden een cao afgesproken die voor het overgrote gedeelte van de medewerkers minder loon oplevert dan als er geen cao zou zijn afgesproken. De FNV wil minimaal 16 euro voor iedereen.

Pensioen

Werkgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Callcentermedewerkers krijgen een van de slechtste pensioenregelingen van het land. Als iemand al vele jaren bij een callcenter werkt tot zijn pensioen, komt dat in berekeningen neer op zo’n € 25 tot € 50 meer netto per maand als aanvulling op de wettelijke AOW-uitkering. De FNV eist een hogere pensioenopbouw en aansluiting bij een algemeen pensioenfonds.

Werktijden en werkdruk

Medewerkers worden ingeroosterd en er is bijna geen tijd gereserveerd voor het afhandelen. De werktijden staan enorm onder druk vanuit de opdracht om telefoontjes binnen 1 minuut af te houden wat vrijwel altijd een onuitvoerbare opdracht blijkt te zijn en tijd voor jezelf is eerder uitzondering dan regel.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.