Nieuwe vakbondsbijeenkomst bij Michael Kors

Meld je aan voor de meeting op 4 juli

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 23 april 2024

Medewerkers bij Michael Kors in Venlo zijn boos. En terecht! De lonen blijven al jaren achter. Ervaring en extra taken worden niet beloond; nieuwe mensen verdienen net zoveel als ervaren krachten. Medewerkers zitten in een loonfuik en vinden het tijd voor waardering. Wat gaan we doen om verbeteringen voor elkaar te knokken? Laat het weten, spreek je uit! Betrek meer collega’s bij onze vakbond.

Pracownicy firmy Michael Kors w Venlo są źli. I słusznie! Od lat ich płace pozostają bez zmian. Doświadczenie i dodatkowe czynności nie są nagradzane więcej; a nowi pracownicy zarabiają tyle samo, co doświadczeni. Pracownicy uważają, że nadszedł czas aby docenić pracownika. Co powinniśmy  jednak zrobić, aby doprowadzić do zmian i poprawy? Powiedz nam, co Ty o tym myślisz! Zaangażuj się i zapoznaj kolegów ze swoim związkiem zawodowym.

Meer vakbondsmacht is nodig!

De vakbond werkt alleen als we met veel leden een vuist maken. Het begin bij Michael Kors is al gemaakt. Tientallen mensen zijn lid van de FNV. In verschillende bijeenkomsten hebben we ervaringen uitgewisseld en plannen gemaakt. We hebben een petitie en we spraken ons uit in de media. We zien veel kansen bij Michael Kors, maar we kunnen alleen verder gaan als FNV-leden actief meedoen aan gezamenlijke plannen.

Wat horen we van de directie?

De directie is overgeschakeld op de vertragingstactiek. Tot nu toe is de directie nog niet ingegaan op ons voorstel om te praten over de lonen, de tijd-voor-tijd-regeling en de ondernemingsraad. Tegelijkertijd vindt er in het distributiecentrum union busting plaats. Dat is enorm lastig, maar onthoud: wij zijn met velen, we kunnen dit overwinnen als we samen opstaan. Het is duidelijk: we moeten vanuit de vakbond meer druk zetten. Daarvoor is het echt belangrijk dat leden ideeën aandragen en meedenken! Welke actie gaan we samen voeren?

Deel je ideeën en doe mee. Dit kun je doen:

We hebben een gezamenlijke app-groep. Deel je ideeën! Zorg dat meer collega’s lid worden van de FNV, dan voegen wij hen toe aan de app-groep.

• We hebben tot nu toe ruim 100 ondertekeningen van onze petitie. Meer steun is nodig! Het heeft pas zin om de petitie te overhandigen aan de directie als ten minste de helft van de medewerkers onze actie steunt: Vraag collega's te tekenen!
  • Vanuit de FNV hebben we mensen vrijgesteld die persoonlijk in gesprek kunnen gaan met medewerkers van Michael Kors. Dat is nodig om een netwerk te bouwen. We kunnen alleen verbeteringen bereiken als we onze krachten bundelen! Heb je nog geen contact met de FNV, stuur dan een mail naar vakbondsbestuurder linda.vermeulen@fnv.nl.
  • Op 4 juli organiseren we om 19:30 een vakbondsbijeenkomst in het vakbondshuis van de FNV in Venlo (Koninginneplein 2). De bijeenkomst gaat door als minstens 20 mensen zich aanmelden via linda.vermeulen@fnv.nl

Potrzebna jest większa siła związkowa!

Związek działa tylko wtedy, gdy grupa związkowa liczy wielu aktywnych członków. Pierwszy krok w Michael Kors mamy już za sobą. Do FNV należy już kilkadziesiąt osób z którymi na różnych spotkaniach wymieniliśmy się doświadczeniami i stworzyliśmy plan działania. Mamy petycję jak i uwagę w mediach. Widzimy wiele możliwości w Michael Kors, ale możliwość dalszych działań jest możliwa wyłącznie przy aktywnym uczestnictwie w zwązkach I wspólnym tworzeniu planów.

Co odpowiada kierownictwo?

Zarząd przyjął taktykę opóźniania. Jak dotąd kierownictwo nie zareagowało jeszcze na naszą propozycję omówienia wynagrodzeń, systemu czasu za czas I stworzenia rady zakładowej. Jednocześnie w waszym centrum dystrybucyjnym ma miejsce rozbijanie I prześladowanie związkowców. Rozumiemy ze sytuacja jest niezwykle trudna, ale pamiętaj: jest nas wielu, możemy zwyciężyć, jeśli będziemy trzymać się razem. W taki tylko sposób możemy wywrzeć większy nacisk ze strony związku. Ważne jest tu jednak, abyście jako członkowie brali aktywny udział w związkach I razem myśleli co dalej! Jakie działania wspólnie podejmiemy?

Podziel się swoimi pomysłami i zaangażuj się. Co jeszcze możesz zrobić:

• Mamy wspólną grupę na whatsapp. Podziel się tam swoimi pomysłami! Postaraj się także aby coraz więcej kolegów dołączało do FNV, a my dodamy ich do naszej grupy.
  • Pod waszą petycją zgromadziliśmy już ponad 100 podpisów. Potrzebujemy jednak większego wsparcia! Przekazanie petycji kierownictwu ma sens tylko wtedy, gdy przynajmniej połowa pracowników poprze naszą akcję: Zapytaj kolegów o podpis!
  • FNV udostępniło osoby które mogą osobiście rozmawiać z Wami. Myślimy że jest to konieczne do zbudowania trwałej sieci. Poprawę możemy osiągnąć tylko wtedy, gdy połączymy siły! Jeśli jeszcze nie skontaktowałeś się z FNV, wyślij e-mail na adres kierownika związku linda.vermeulen@fnv.nl
  • 4 lipca organizujemy spotkanie związkowe o godzinie 19:30 w domu związkowym FNV w Venlo (Koninginneplein 2). Spotkanie się odbędzie, gdy minimalnie 20 osób zgłosi swoją obecność pod adresem linda.vermeulen@fnv.nl