Onderhandelingen compensatieregeling Rijksrederij weer begonnen

Hopelijk 17 april resultaat

Door Redactie 8 april 2024

FNV Overheid, AC/VPW, CNV en CMHF zijn weer met de werkgever gaan onderhandelen over een compensatieregeling voor de bemanningen van de Rijksrederij. We proberen op 17 april een resultaat te bereiken dat we gaan voorleggen aan de leden. Hoe zijn we ook alweer op dit punt gekomen?

Rijksrederij op weg naar reorganisatie

De Rijksrederij wil reorganiseren. Over de reorganisatie zelf (organisatie, werkwijze, roosters, vaarregimes) hebben werkgever en de Ondernemingsraad Zee & Delta al eerder overeenstemming bereikt. De afspraken hierover staan in de vaststellingsovereenkomst die kortgeleden is herbevestigd.

Het plaatsingsproces is met de vakbonden besproken in het Decentraal Georganiseerd Overleg (DGO) en daarover is ook al overeenstemming. Daarmee ligt het reorganisatieplan vast.

Goede compensatieregeling nodig

Maar dat is niet het hele verhaal! De reorganisatie kan gevolgen hebben voor jullie arbeidsvoorwaarden, zowel positief als negatief. Voor nieuwe arbeidsvoorwaarden en het opvangen van mogelijke verslechteringen moet de werkgever een akkoord krijgen van de vakbonden. Zo’n akkoord komt dan terecht in een compensatieregeling.

Vorig jaar hebben de vakbonden over deze compensatieregeling onderhandeld. Tweemaal hebben de leden in meerderheid een onderhandelingsresultaat afgewezen. De bonden hebben dit uiteraard aan de werkgever laten weten en er meteen bij gezegd dat er bij velen van jullie nog (soms grote) twijfels zijn over de reorganisatie zelf.

Samen met de Rijksrederij heeft de Secretaris-Generaal van IenW, Jan Hendrik Dronkers toen besloten om de tijd te nemen om te kijken wat er nodig is voor een akkoord op een goede compensatieregeling. Die tijd kon de Rijksrederij meteen gebruiken om de twijfels over de reorganisatie met jullie te bespreken.

Nieuwe onderhandelingen over compensatieregeling

De werkgever heeft de laatste tijd niet stilgezeten. Zij heeft er voldoende vertrouwen in dat de reorganisatie op 1 juli 2024 kan starten. Daarom heeft zij de bonden uitgenodigd om verder spreken over een aangepast voorstel voor de compensatieregeling. De bonden hebben de uitnodiging aangenomen en gaan hun best doen om de door de leden gewenste verbeteringen in de compensatieregeling te krijgen.

Vakbonden en werkgever hebben afgesproken om te proberen op woensdag 17 april 2024 overeenstemming te bereiken over een aangepaste compensatieregeling. Als dat lukt, kunnen jullie (leden van FNV Overheid, AC/VPW, CNV en CMHF) kort daarna jullie mening geven.

Samen staan we sterk(er), word lid!

Hoe meer leden, hoe sterker we staan bij de onderhandelingen. Ben je nog geen lid? Meld je dan aan via onze website. Een nieuw lid betaalt de eerste 4 maanden slechts € 25,-.

Word lid van de FNV