Werkgever RET doet onacceptabel voorstel voor nieuwe cao

Geen aandacht voor goed werkgeverschap, terugdringen ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid

Door Redactie 24 november 2023

Op donderdag 16 november vond de tweede onderhandelingsronde voor jouw nieuwe cao RET NV plaats. Het werd een teleurstellende onderhandeling met onacceptabele voorstellen. In de voorstellen van de werkgever was namelijk geen aandacht voor hun drie hoofdpunten: aantrekkelijk werkgeverschap, terugdringen ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid. Ook pakt jouw werkgever de inflatieachterstand niet aan.

Oplossen inflatieachterstand

De FNV had in het eerste overleg uitgebreid toegelicht dat de drie hoofdpunten van jouw werkgever nauw samenhangen met het oplossen van de inflatieachterstand van ongeveer 11%. Een groot deel van jullie komt financieel niet of moeilijk rond. Dit heeft gevolgen voor het ziekteverzuim, inzetbaarheid, belastbaarheid, veiligheid etc. En dit alles terwijl de reiziger volledig gecompenseerd wordt voor de duurdere ritprijzen.

Naast het compenseren van deze achterstand hadden de bonden nog diverse verbeteringsvoorstellen neergelegd en toegelicht.

Voorstellen FNV

Voorstel werkgever

Op 16 november kwam de werkgever met het volgende voorstel.

• De loondoorbetaling bij ziekte wordt versoberd van 200% naar 170%. In het eerst jaar van ziekte zou je nog wel 100% worden doorbetaald, maar in het tweede ziektejaar nog maar voor 70%.
  • CPU (Collectieve Prestatie Uitkering) verhogen van €450 naar €500 per jaar, met aanscherping van de voorwaarde voor ziek melden naar maximaal één keer per jaar.
  • Loonbod
    • Per 1 januari 2024 een eenmalige uitkering van €500 bruto.
    • Per 1 februari 2024 5% structureel.
    • Per 1 oktober 2024 2% structureel.
    • Per 1 februari 2025 3% structureel.
    • Per 1 februari 2026 2% structureel.
  • Volledige vergoeding reiskosten voor reizen met het openbaar vervoer. Kosten voor eigen vervoer worden vergoed tegen een tarief van €0,23 per kilometer. Dit geldt voor afstanden tussen de 10 en maximaal 60 kilometer.

Geen verbetering van jouw koopkracht

In het voorstel van de werkgever wordt de inflatieachterstand niet aangepakt. Deze blijft bestaan en wordt alleen maar groter. Er is geen sprake van verbetering van jouw koopkracht.

Het aanpakken van ziekteverzuim blijkt neer te komen op het verminderen van kosten voor ziekteverzuim. Jij moet zelf de kosten dragen voor het tweede ziektejaar door vakantiedagen in te leveren!

Onacceptabel voorstel

Al met al is dit voorstel volstrekt onacceptabel en toont het geen respect voor de medewerkers van RET.

Hoezo goed werkgeverschap? Terugdringen Ziekteverzuim? Duurzame inzetbaarheid? We hebben voorgesteld dat de werkgever dit respectloze en ondermaatse bod intrekt, er goed over nadenkt en met iets komt dat recht doet aan de inzet en kwaliteit van het eigen personeel.

Nieuw voorstel op 1 december

Hoewel het bod niet officieel werd ingetrokken, is ons toegezegd dat er op 1 december een nieuw voorstel wordt gepresenteerd.

Wat vind jij van het voorstel?

We willen graag weten wat jij van het voorstel van jouw werkgever vindt. Laat dit voor 1 december a.s weten.

Geef je reactie