Cao-onderhandelingen Onderzoekinstellingen officieel gestart!

Wat is er in de eerste ronde gebeurd?

Door Redactie 31 mei 2023

Op woensdag 31 mei zijn de onderhandelingen voor een nieuwe cao Onderzoekinstellingen van start gegaan. De huidige cao loopt eind juni af. Wat is er in de eerste ronde zoal gebeurd?

cao-onderhandelingen

Inzet bonden

Voorafgaand aan de onderhandelingen hebben wij jou en je collega’s gevraagd wat jullie belangrijk vinden in de nieuwe cao. Uit de vele mails met suggesties bleek dat een goede loonsverhoging erg belangrijk voor jullie is. Ook een verbetering van het Generatieplan en het maken van afspraken over een meer diverse en inclusieve cao kwamen duidelijk naar voren. Op basis van de input van jou en je collega’s én ons arbeidsvoorwaardenbeleid heeft de FNV, samen met de AOb en CNV, deze inzetbrief geschreven.

Zoals gebruikelijk in de eerste onderhandelingsronde hebben we onze gezamenlijke inzet uitgelegd aan de werkgevers. Ook hebben we afspraken gemaakt over het verdere verloop van de onderhandelingen. Op 29 juni en 6 juli staan de volgende onderhandelingsrondes gepland. Het streven is om uiterlijk 6 juli een nieuwe cao te hebben.

Inzet werkgevers

Ook de werkgevers hebben hun inzet aan ons uitgelegd. Zonder een concreet percentage loonsverhoging te noemen erkennen de werkgevers dat de koopkracht van werknemers onder druk staat en hier een stap in te willen maken. Verder stellen zij voor om afspraken te maken over diversiteit, inclusiviteit en vitaliteit. Zaken die wij ook belangrijk vinden. Dat klinkt dus positief.

Vervolgstappen

De komende weken gaan we de eerste concrete voorstellen en cao-artikelen schrijven. Op deze manier willen we op 29 juni proberen om verdere stappen te zetten richting een nieuwe cao. De ervaring leert dat de werkgevers altijd met een schuin oog kijken naar wat er gebeurt met de cao Universiteiten. Vooral als het gaat om de loonsverhoging. Op dit moment is er nog geen nieuwe cao Universiteiten. Hopelijk eind juni wel.

Heb je vragen?

Heb je naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen? Neem dan contact op met sander.wesdorp@fnv.nl. Hij is FNV onderhandelaar voor de cao Onderzoekinstellingen.