Cao-onderhandelingen a.s.r van start

Update en cao-voorstellen van FNV Finance

Door Redactie 16 april 2024

Op vrijdag 12 april zijn we gestart met de onderhandelingen voor een nieuwe a.s.r.-cao. We hebben nog niet echt onderhandeld. Maar we kijken er niet vreemd van op als a.s.r. weer met een veel te klein budget aan tafel zit om tot een fatsoenlijke cao te komen. Desondanks gaan we proberen een mooie cao tot stand te brengen.

cao-onderhandelingen van start

Wat staat er onder andere op het spel?

• Reparatie van het koopkrachtverlies van de laatste jaren.
  • Een nieuw salarisgebouw om ervoor te zorgen dat er minder werknemers bovenschalig zijn (bovenschalig = je salaris is meer dan het maximum van de schaal waarin je geplaatst bent).
  • Beperking van de salarisverhoging indien je bovenschalig bent. Deze bepaling staat niet in de cao en FNV juristen hebben geconcludeerd dat we daaraan niet hoeven te veranderen: de regeling uit het overgangsprotocol eindigt met ingang van de nieuwe a.s.r.-cao.
  • Verbetering van de thuiswerk- en reiskostenvergoeding.
  • Aanpak van de oplopende werkdruk.

Cao-voorstellen

Bekijk onze complete cao-voorstellen en onze begeleidende brief.

Er staat veel op het spel, dus laten we ervoor zorgen dat we nu ook echt resultaten gaan halen.

Hoe krijg je een goede cao?

Indien de vakbonden sterk zijn. Hoe wordt een vakbond sterk? Met veel leden die actief betrokken zijn bij de cao. Bespreek daarom de inzet van FNV Finance met je collega’s. Nu is het moment om invloed uit te oefenen op je arbeidsvoorwaarden. Wil je collega ook meepraten over de cao? Misschien wil hij/zij lid worden van de grootste en sterkste vakbond in de financiĆ«le wereld, FNV Finance. Maak een collega lid en verdien € 10.

Opstelling werkgever en vervolgstappen

We hebben nog niet echt onderhandeld op 12 april. De voortekenen zijn niet gunstig: a.s.r. wil de toeslag voor de buitendienst afschaffen en ook voor de vakantie komen ze met slechte voorstellen. Vakantiedagen zijn een recht en vertegenwoordigen een waarde. A.s.r. wil dat je het wettelijke aantal dagen opneemt, en de rest (zonder beperkingen) met je leidinggevende afstemt. Dat leidt tot scheve verhoudingen: tussen werknemers en tussen leidinggevenden. Aan het eind van het jaar ben je je dagen kwijt, zo ook aan het eind van dienstverband. Slecht plan dus!

Desondanks gaan we proberen een mooie cao tot stand te brengen. Op 23 april gaan we verder.