Deze loonsverhogingen komen eraan in de sector Bouwen & Wonen in 2024

Of zijn kort geleden doorgevoerd

Door Redactie 6 mei 2024

In sommige cao's in de sector Bouwen & Wonen zijn loonsverhogingen afgesproken die er binnenkort aankomen of die kort geleden zijn doorgevoerd. Misschien geldt dit ook voor jou?

Elke procent telt

Bij een loonsverhoging van 2% krijg je met een netto salaris van € 2000,- al zo’n € 40,- per maand erbij. Dat is per jaar toch bijna € 500,-.

Lidmaatschap loont

Wist je dat je dankzij de cao-verhogingen je lidmaatschap van de vakbond er ruim uit haalt? Lidmaatschap én de bereidheid om je te laten horen wanneer het nodig is leveren dus wat op! Bovendien is in veel cao’s afgesproken dat je eens per jaar een deel van je contributie terug kunt vragen.

Loonsverhoging per cao

Bekijk hier of in jouw cao een verhoging is afgesproken en als ja, hoeveel dat is.

Afbouw: per 1 maart kwam er € 150,- bruto per maand bij. En per 1 september aanstaande nogmaals een verhoging van € 150,- per maand.

Bouw & infra: per 1 januari kreeg je een verhoging van 3,5% + iedere maand € 50,- erbij en en per 1 juli krijg je er nogmaals 3,5% per maand + € 50,- erbij.

Schilders: voor de schilders spraken we in verband met de inflatie een automatische prijscompensatie af. Dat was per 1 januari 2024 3,3% loon erbij.

Bikudak: per 1 januari kreeg je een loonsverhoging van 5,75%, per 1 juli een verhoging van 1,5% en in oktober krijg een eenmalige uitkering van € 500,- bruto

Hibin de cao is verlopen per 1 april. Momenteel zijn er onderhandelingen over een nieuwe cao bezig.

Houthandel: per 1 januari kreeg je er 3% bij. Op dit moment zijn de onderhandelingen bezig over de nieuwe cao, want de huidige verloopt per 30 juni.

HVI (Houtverwerkende Industrie): Je kreeg per 1 april een loonsverhoging van  € 150 + 4%.

Tentoonstellingsbedrijven: jouw loonsverhoging heb je al ontvangen dit jaar. Je kreeg er per 1 januari 7,5% per maand bij.

Timmerindustrie:per 1 maart kreeg je een loonsverhoging van 6,5%. Per 1 oktober komt daar nog eens een verhoging van 3% bij.

Chep: de cao loopt per 1 juli af. Op 30 mei starten de onderhandelingen voor een nieuwe cao, tot 13 mei kunnen de leden in een enquête aangeven wat ze belangrijk vinden..

Meubelindustrie en interieurbouw: je loon steeg met 5,5% per 1 januari en per 1 februari kreeg je er € 50,- per maand bij.

Architecten: 3% erbij per 1 juli, FNV vond dit te weinig en is geen partij bij deze afspraak.

Woondiensten: direct aan het begin van het jaar - per 1 januari - ontving jij een mooie loonsverhoging van 10%.

Parket: per afgelopen 1 april kreeg je er al € 50,- bruto bij en vanaf 1 juli komt daar 3% per maand bij (tot het maximum van de loonschalen).

Let op: Controleer op je loonstroken of de loonsverhogingen goed zijn verwerkt in je salaris. Kijk ook meteen -als dat van toepassing is- of een verhoging van eerder dit jaar met terugwerkende kracht is verrekend in je salaris.

Kwestie van fatsoen

Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Het is niet meer dan fatsoenlijk. FNV’ers staan op voor een socialer Nederland. Voor meer zekerheid, veiligheid en waardering. Vertel je collega’s hierover en maak ze lid, hoe meer mensen lid zijn dan de vakbond hoe meer er bereikt kan worden voor jou en je collega’s.