EFBH campagne tegen foute onderaannemingsconstructies slaat aan in Europa

portret Ellen Hoeijenbos
Door Ellen Hoeijenbos 6 juni 2023

De campagne die de Europese Federatie voor de Bouw en de Hout (EFBH) voert tegen foute onderaannemingsconstructies, slaat aan in Europa. En dat is maar goed ook, want als niet meer duidelijk is wie voor wie werkt op een bouwplaats, is dat slecht voor de veiligheid. Ook krijg je zo -doordat mensen illegaal aan het werk worden gezet - oneerlijke concurrentie tussen werkenden en bedrijven.

Foto: FNV-delegatie tijdens ETUC congres in Berlijn

Aandacht voor misstanden

Tijdens het ETUC (Europese vakbond) congres van 22 t/m 26 mei in Berlijn vroeg het EFBH aandacht voor de misstanden die zich afspelen in de keten van onderaanneming in de bouwsector. Niet alleen op het podium maar ook in de diverse gesprekken die in de wandelgangen gevoerd werden. O.a. met de leden van de FNV delegatie die daar aanwezig waren.

Bron van misbruik

Onderaanneming en uitbesteding is een bron van misbruik en vaak alleen gebruikt om de werkelijke arbeidsverhoudingen te verbergen, cao’s te ontduiken en kosten te verlagen. Hoewel dus erg belangrijk voor de bouwsector (ketens tot tien lagen diep zijn niet ongewoon in de bouw), is de bouw niet de enige sector die hiermee te maken heeft. Niet verbazingwekkend dus dat de campagne veel aandacht trok en goed past in het actieprogramma van de ETUC. Samenwerken loont, niet alleen op nationaal niveau, maar ook op EU niveau waar we samen met de andere vakbonden de strijd aangaan tegen onze over-geflexibiliseerde arbeidsmarkt.

Demonstratie in Brussel

Op 7 juni organiseerde de EFBH een demonstratie voor het Europese parlement in Brussel om aandacht te vragen voor deze problematiek.

Vertegenwoordigers van alle EU beroepskoepels en leden van alle sectoren waren daar om samen een vuist te maken. Het is tijd dat de Commissie actie onderneemt en met goede voorstellen komt om foute onderaannemingsconstructies tegen te gaan.

Bekijk de campagnepagina op de website van EFBWW (Engelstalig)

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.