Onderhandelingen nieuwe cao Groothandel in Bloembollen gestart

Dit zijn onze voorstellen

Door Redactie 8 mei 2024

Op basis van jullie reacties op de enquête én in lijn met het arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV hebben we een cao-voorstellenbrief gemaakt voor de nieuwe cao Groothandel in Bloembollen. Op maandag 6 mei was de eerste onderhandelingsronde met werkgevers. Lees hoe dat gesprek verliep en wat de voorstellen zijn voor jouw nieuwe cao.

scrabble cao-nieuws Groothandel in Bloembollen

Eerste gesprek met werkgevers

De cao-ronde diende als eerste verkenning van de standpunten van beide partijen. Wij hebben vanuit de FNV onze voorstellen toegelicht en vragen van de werkgevers beantwoord. Daarna hebben we samen gekeken naar de haalbaarheid van de cao-eisen en de verwachte uitkomsten. Dus waar we wel uit gaan komen, wat we nog niet weten en wat misschien echt niet gaat lukken.

Onze cao-voorstellen Groothandel in Bloembollen

Wij stellen een looptijd van 1 jaar voor. De nieuwe cao gaat in op 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025. Een langere looptijd is bespreekbaar, maar dat is afhankelijk van de inhoud van de afspraken.

Wij hechten groot belang aan het waarborgen van de koopkracht van onze werknemers vanwege de toenemende kosten van levensonderhoud. Wij willen het behoud van hun koopkracht, en koopkrachtverbetering.
We stellen voor om een prijscompensatie in te voeren om de stijging van kosten van levensonderhoud te compenseren. Dit betekent dat we jaarlijks op 1 januari de brutosalarissen aanpassen op basis van de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI), zoals gepubliceerd door het CBS. We nemen het CPI-cijfer voor alle huishoudens, afgeleid van oktober tot oktober, en ronden het af op één decimaal. Als de definitieve cijfers op dat moment nog niet beschikbaar zijn, gebruiken we de voorlopige CPI-cijfers. Eventuele correcties die later worden aangebracht in de voorlopige CPI-cijfers van een bepaalde maand worden niet meegenomen in de aanpassing. Als de aanpassingen negatief zijn, zullen we ze niet toepassen, maar bevriezen en verrekenen met toekomstige verhogingen.
De eerste structurele aanpassing van de brutosalarissen vindt plaats op 1 juli 2024 op basis van dit automatische prijscompensatiesysteem. Daarnaast stellen we voor om per 1 juli 2024 de lonen structureel te verhogen met een percentage dat recht doet aan onze inzet van een loonstijging van 14,3% voor het jaar 2023. Hierbij houden we rekening met de reeds plaatsgevonden loonstijging van € 100 en 3,8% op 1 juli 2023. Dit resulteert in een resterende loonstijging van 5,5% voor het jaar 2023. Vanwege de uitzonderlijk hoge inflatie en de door de overheid genomen maatregelen, gaan we voor deze structurele loonsverhoging eenmalig uit van de niet afgeleide CPI. We stellen voor om deze structurele loonsverhoging in procenten te berekenen.
Daarnaast stelt de FNV voor om in het kader van een structurele koopkrachtverbetering de lonen met 2,5% te verhogen per 1 juli 2024. Zowel de looneis voor koopkrachtbehoud en -verbetering gelden. Dat betekent dat we per 1 juli 2024 een loonsverhoging van 8% voor alle feitelijke lonen willen afspreken.

Het minimumloon wordt verhoogd naar 16 euro per uur. Het loongebouw moet worden aangepast aan dit minimumloon.

Wij stellen voor om per 1 juli 2024 de reiskosten woon-werkverkeer vanaf de eerste kilometer te vergoeden tegen het maximaal fiscaal toegestane vrijstellingsbedrag.

Iedere werknemer vanaf 18 jaar verdient het vakvolwassen salaris. Dit is gerechtvaardigd omdat een werknemer van 18 jaar volwassen is en ook als zodanig het vak uitoefent. Hierbij geldt voor ons gelijk loon voor gelijk werk.

De inhuur van tijdelijke werknemers is hoog. Flex dient alleen te worden ingezet bij “piek en ziek”. Wij stellen voor het aantal flexwerknemers zo veel als mogelijk te beperken. Werknemers die structureel werk verrichten krijgen een contract voor onbepaalde tijd aangeboden.

Wij stellen voor om gezamenlijk af te spreken dat de cao Groothandel in Bloembollen op een laagdrempelige wijze, ook voor anderstaligen, te raadplegen is.

Hoe nu verder?

De werkgevers gaven een toelichting op de financiële positie van de sector. De discussie over de looneis is gepland voor de volgende onderhandelingsronde op vrijdag 31 mei.

Samen staan we sterk(er), word lid van de FNV

Jij en je collega’s verdienen beter! Om met werkgevers goede afspraken te kunnen maken, hebben we een sterkere vakbond nodig. Met meer leden staan we namelijk sterker tijdens de onderhandelingen. Word lid van de FNV

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.