Onderhandelingen Agrarische Bedrijfsverzorging niet veelbelovend

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 26 april 2024

In plaats van 9 april onderhandelden we op maandag 22 april voor de tweede keer over de nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten. Tijdens deze ronde hebben we weer uitvoerig gesproken over het loonbod van de werkgevers en uiteraard over onze eigen looneis. Tijdens de eerste ronde reageerden de werkgevers verbolgen op onze looneis. Wij vonden deze primaire reactie niet respectvol en dat hebben we ook tijdens deze ronde kenbaar gemaakt.

Update tweede onderhandelingsronde Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten

Waar staan we nu?

Na een uitgebreide presentatie van de werkgevers op de loonontwikkeling van Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten over de afgelopen 10 jaar zijn de werkgevers bereid om een iets beter loonbod te doen en dat ziet er als volgt uit:

Looptijd cao 20 maanden vanaf 1 mei 2024 tot en met 31 december 2025

• 3,5% loonsverhoging per 1 mei 2024
  • 3,1% loonsverhoging per 1 mei 2025

Wij stelden voor om de urenbank (artikel 14) te verkleinen om zo meer zeggenschap over en betere verdeling van de arbeidstijden te krijgen. Werkgevers zijn bereid het aantal te verrekenen uren te verkleinen. Zij stellen voor om de urenbank aan te passen in +-/-80 uur in plaats van. +/-100 uur met een eenduidige uitleg dat bij meer dan 80 overuren dan ook overwerkt toeslag wordt uitbetaald.

Wij vinden dat een postitief signaal, maar willen ook per 1 mei 2025 de urenbank verder verlagen naar 70 uur.

Werkgevers verduidelijken artikel 12 lid 1 – Reistijd vs werktijd:

Reistijd 1 uur= 60 km werktijd (eigen rekening). Het eerste uur reistijd is dan ook een geregistreerde onbetaalde werktijd in het tijdregistratie systeem.

Wij vinden dat de werkgeversvoorstellen te ver gaan. In de praktijk kunnen mensen soms al moeilijk verlof opnemen en is de werkgever in het kader van duurzame inzetbaarheid volgens ons ook verplicht om met de werknemer in gesprek te gaan om de wettelijke verlof dagen op te nemen.

Wij willen de mogelijkheid voor verlofsparen conform het pensioenakkoord mogelijk maken. De medewerkers hebben dan de keuze om deze uren te sparen om eventueel eerder te stoppen met werken.

Wat vinden wij van het loonbod?

Het tweede loonbod is een kleine verbetering ten opzichte van het eerste loonbod van 2,9%. Het is echter nog veel te laag als je dit vergelijkt met onze looneis van 6,7% per 1 mei en ons voorstel is om de brutolonen nominaal te verhogen met € 75 per maand om zo een structurele koopkrachtverbetering te realiseren.

Inflatie en koopkrachtherstel

Wij weten dat we een fors pakket aan verbetering van de arbeidsvoorwaarden hebben liggen, maar onze primaire taak is het corrigeren van de inflatie. Het gat tussen het loonbod van de werkgevers en de vakbonden is groot. We kijken nu naar manieren om alsnog tot een nieuwe cao Agrarische Bedrijfsverzorgingsdiensten te komen, zoals het opnemen van een APC (Automatische Prijscompensatie) afspraak en het herintroduceren van de zaterdagtoeslag van 50%.

Hoe nu verder?

Het eerstvolgende overleg is op maandag 13 mei. Wij zullen dan een ultieme poging doen om tot een nieuwe cao Bedrijfsverzorgingsdiensten te komen. Uiteindelijk hebben onze leden het laatste woord!

We  houden onze leden via mailingen op de hoogte. Heb je nog geen mailingen van ons ontvangen? Check dan in Mijn FNV of jouw gegevens en e-mailvoorkeuren goed staan. Wordt vervolgd!

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je nog vragen of suggesties ten aanzien van de cao-onderhandelingen? Mail dan naar Cindy Spierings, bestuurder FNV Agrarisch Groen.