FNV-leden willen verduurzaming bedrijven van onderop aanjagen

Meer zeggenschap voor werknemers over de koers van bedrijven

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 6 mei 2024

Enkele dagen na de viering van de 'Dag van de Arbeid' presenteert de grootste vakbond van Nederland haar vernieuwde Klimaatvisie.

Wie nog steeds denkt dat werkend Nederland niks geeft om het klimaat heeft het mis. In steeds meer sectoren maken werknemers zich hard voor de vergroening van hun bedrijf. ‘Zolang de politiek het laat afweten en het bedrijfsleven de winst van aandeelhouders voorrang geeft, zullen werknemers en burgers de verduurzaming van onderop moeten aanjagen’, zegt Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV en portefeuillehouder Klimaat en Energietransitie.

Hoe FNV werk maakt van de energietransitie

In de Klimaatvisie komen FNV-leden aan het woord die in hun bedrijf werk maken van verduurzaming. Zo vertelt Cinta Groos, voorzitter van de centrale ondernemingsraad bij Tata Steel, hoe werknemers een plan voor groen staal ontwikkelden én door wekenlang te staken de directie in India aan boord kregen.

Toen uit doorrekeningen bleek dat de Gemeente Amsterdam haar klimaatdoel, 60% reductie van CO2-uitstoot in 2030 niet ging halen, stuurde FNV-lid Anne Hofstede met 6 collega's een brandbrief. Inmiddels heeft ze 1200 handtekeningen van ambtenaren én steun van de wethouder en is er een gemeentebreed evenement georganiseerd om ideeën op te halen waarmee de gemeente wél haar doel behaald.

FNV-lid Robin van der Ploeg maakt zich als actuaris bij Nationale Nederlanden hard voor het klimaat: 'Verzekeraars en banken kunnen met hun investeringsbeleid veel meer doen om klimaatdoelen te behalen. Bij het beoordelen van beleidsplannen roepen we de hulp van experts in en maken we inzichtelijk of beleggingen en investeringen duurzamer worden.’

Terwijl in Den Haag nog volop wordt geformeerd en voor geen van de vier formerende partijen 'klimaatverandering' prioriteit heeft en het bedrijfsleven weer meer investeert in de fossiele industrie, wil de FNV tempo maken met de vergroening van bedrijven. Hiervoor moeten werknemers meer te zeggen krijgen over de koers van hun bedrijf.

Meer invloed voor werknemers

Van Weegberg: ‘Veel van onze leden verkeren nu in onzekerheid. Door klimaatverandering en klimaatbeleid verandert hun werk. Functies verdwijnen en nieuwe groene banen verschijnen. Maar ze worden onvoldoende geraadpleegd, terwijl ze door hun grote kennis van de werk- en productieprocessen vaak beter dan hun directie zien welke kansen en belemmeringen er zijn voor vergroening. Het betrekken van werknemers is daarom eerlijker én verstandiger.'

Lusten en lasten energietransitie eerlijker verdelen

Van Weegberg: ‘Daarnaast moeten ook de lusten en lasten van de energietransitie veel eerlijker worden verdeeld. Als wij als vakbond geen tegengas geven, gaat dat niet veranderen. Daarom: geen eerlijke transitie zonder sterke vakbondspositie’.

De Klimaatvisie is aangenomen door het hoogste orgaan van de FNV: het Ledenparlement. Hierin zitten 105 vertegenwoordigers uit álle sectoren. Aan de visie hebben vakbondsleden uit al die verschillende sectoren meegewerkt: van de metaal, overheid, industrie tot diensten en vervoer, van FNV Jong tot de fractie senioren.

Toolkit: jouwbedrijftoekomstproof.nl

Om werknemers en ondernemingsraden te helpen de verduurzaming van hun werkgever aan te jagen, heeft FNV samen met Milieudefensie de website jouwbedrijftoekomstproof.nl gelanceerd met tips om dit zelf op te pakken.

www.fnv.nl/getmedia/072270cd-b91c-4be8-b3d3-9ffc7a71f902/FNV-klimaatvisie-26-04-2024.pdf