Pensioenkloof maar liefst 400 euro per maand, moet hoger op de politieke agenda

FNV webinar Internationale Vrouwendag

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 7 maart 2024

Vakbond FNV organiseert voor Internationale Vrouwendag een webinar, waar Kamerlid Faith Bruyning (NSC) en oud kamerlid Sylvana Simons (BIJ1) met elkaar in gesprek gaan over de pensioenkloof. Vrouwen krijgen 40% minder pensioen dan mannen en Den Haag weet daar niks van. “Dat gaat om 400 euro per maand”, benadrukt Bas van Weegberg, lid van het dagelijks bestuur van FNV.

Dat vrouwen 40 procent pensioen mislopen ten opzichte van mannen, blijkt uit onderzoek van denktank Netspar. Nederland staat daarmee op de een na laatste plaats van Europa als het gaat om gelijke pensioenopbouw.

Oorzaken

Er zijn drie oorzaken die leiden tot deze ongelijkheid, legt Marica Wismeijer uit. Zij dook eerder in dit onderwerp. Vrouwen doen meer onbetaald werk en werken vaker minder betaalde uren. Daarnaast is er de loonkloof van 13% tussen mannen en vrouwen. Als laatste zijn in sectoren waar meer vrouwen werken, de pensioenregelingen minder genereus. Alles bij elkaar leidt dit dus tot een pensioenopbouw die 400 euro per maand lager is. Faith Bruyning, Tweede Kamerlid NSC: “Dat vind ik echt shockerend. Daar moeten we werk van maken in de politiek, zodat iedereen kan genieten van een welverdiend pensioen.”

Sylvana Simons, voormalig Tweede Kamerlid voor BIJ1, reageert ook vol verbazing op de kloof en het gebrek van aandacht daarvoor: “In alle jaren dat ik in de Kamer werkte, heb ik hier nog nooit van gehoord. Dat vind ik wel veelzeggend. Daar moet zo snel mogelijk iets aan gedaan worden, ook door het toeslagenstelsel aan te pakken.”

Oplossingen

Vakbond FNV ziet het aanpakken van de toeslagen ook als een van de manieren om de kloof tegen te gaan. Het Nederlandse stelsel van belastingen en toeslagen is oneerlijk en te ingewikkeld. Zo draagt het er aan bij dat vrouwen niet meer uren gaan werken omdat dat niet loont. Daarnaast zou onbetaald werk beter gewaardeerd moeten worden. Om te zorgen dat dit op de agenda komt van de nieuwe Tweede Kamer organiseert het FNV Netwerk Vrouwen een expertmeeting op 19 april.

Bas van Weegberg: “Als FNV zetten we ons in om te zorgen voor meer gelijkheid op de werkvloer. Daar hoort ook bij dat deze pensioenkloof gedicht wordt. Goed dat Den Haag nu wakker wordt. We werken naar een goed pensioenstelsel, maar dat moet wel werken voor iedereen.”

Kijk hier de webinar vrijdag 8 maart om 12:00