Petra Bolster nieuwe vicevoorzitter van Europese vakbondskoepel ETUC

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 mei 2023

Petra Bolster, internationaal FNV-secretaris, is vandaag gekozen als de nieuwe vicevoorzitter van de Europese vakbondskoepel ETUC. Bij de grootste sociale organisatie van Europa wordt Bolster verantwoordelijk voor de strategische beslissingen. 'Namens meer dan 50 vakbonden maken we ons in Europa sterk voor de belangen van werknemers. Samen zijn we niet alleen sterker, maar onverslaanbaar. Daarvan ben ik overtuigd', aldus Bolster.

Met de benoeming van Bolster krijgt Nederland, met vakbond FNV, een sterke rol in het Europese wetgevingsproces op sociaal beleid. De komende periode wordt belangrijk, met de Europese verkiezingen in aantocht en een nieuwe Europese Commissie die daarna geïnstalleerd wordt. Bolster: 'Wij zetten in op een socialer Europa. Alleen als bedrijven een fatsoenlijke cao hebben, moeten zij in aanmerking kunnen komen voor overheidsopdrachten. Er zijn sociale voorwaarden nodig als bedrijven Europese subsidies of staatssteun krijgen. Dan delen we eerlijk.'

Speciale rol als Europese sociale partner

In het Europese wetgevingsproces heeft de ETUC een speciale rol. Als Europese sociale partner heeft de Europese vakbondskoepel het recht om voorafgaand aan iedere Europese sociale of arbeidsmarktwetgeving input te leveren aan de Europese Commissie. Op deze manier hebben vakbonden onder andere bijgedragen aan de Europese richtlijn voor toereikende minimumlonen, die in Brussel is aangenomen en nu in Nederland moet worden ingevoerd. Ook kunnen zij samen met de Europese werkgeversorganisaties een wetsvoorstel opleveren, via de Europese sociale dialoog, zoals nu bijvoorbeeld over Europese thuiswerkregels gebeurt.

De verkiezing van Petra Bolster, met 91,7%, vond plaats op het congres waar de ETUC haar 50ste jubileumjaar viert. In 1973 is de Europese vakbondskoepel door 17 vakbonden, waaronder de FNV, opgericht en intussen uitgegroeid tot de grootste sociale organisatie van Europa.