Werkloze 60-plussers moeten beroep kunnen blijven doen op de IOW

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 28 februari 2023

60-plussers zonder werk moeten een beroep kunnen blijven doen op de IOW-uitkering (de wet inkomensvoorziening voor oudere werklozen). Dat bepleit de FNV in een brief die de bond vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. De regeling zou per 1 januari 2024 worden afgeschaft, maar blijkt nog steeds hard nodig.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Helaas nemen werkgevers nog steeds bijna geen 60-plussers aan die hun baan zijn kwijtgeraakt, ondanks de krappe arbeidsmarkt. Als mensen hun pensioen naar voren zouden halen, moeten ze het grotendeels opeten. Dat geldt ook het aanspreken van het beetje spaargeld dat ze hebben, het moeten opeten van hun huis of het moeten teren op het inkomen van hun partner. Dat is niet wenselijk. Wij roepen het parlement op, een structurele regeling te maken van de bescheiden inkomensondersteuning die de IOW is.’

60-plussers oververtegenwoordigd

Na jaren van stijging is het aantal oudere werkzoekenden met een IOW-uitkering al enkele jaren tussen de negen- en tienduizend per jaar. De arbeidsmarktpositie van vijftigers is in de laatste jaren al wel verbeterd, maar die van zestigers blijft achter. Ook in de WW blijft deze groep relatief oververtegenwoordigd. De IOW is een uitkering waar 60-plussers na een WW-periode een beroep op kunnen doen en bedraagt bruto rond 1250 euro per maand. De sollicitatieplicht blijft tot een jaar voor de pensioenleeftijd.

Utopie

De FNV vindt dat er blijvend geïnvesteerd moet worden om de kansen van oudere werkzoekenden te vergroten. Met vereende krachten (overheid, werkgevers en vakbonden) moet dit kunnen, bijvoorbeeld via de regionale werkcentra. Maar het is een utopie om te denken dat werkgevers massaal mensen van boven de 60 in dienst zullen nemen. De realiteit is en blijft dus dat het oudere werkzoekenden vaak niet lukt om aan het werk te komen, hoe graag ze dat zelf vaak ook willen. Voor hen moet de IOW als ultiem vangnet structureel worden bestendigd.

Acties

De FNV is inmiddels begonnen met het voorbereiden van acties om deze wensen kracht bij te zetten. Zo is er een petitie, die rond 30 maart aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Dat vindt daar een commissiedebat plaats over de uitvoering van de sociale zekerheid.

Zie hier de brief die de FNV heeft gestuurd