FNV organiseert 26 november landelijke manifestatie tegen de inkomenscrisis

Campagne ‘Nederland verdient beter’ vandaag van start

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 26 oktober 2022

Vakbond FNV organiseert op zaterdag 26 november een landelijke manifestatie in het Olympisch Stadion in Amsterdam. De vakbond roept mensen op in actie te komen voor een rechtvaardige samenleving en eerlijke oplossingen voor de inkomenscrisis die Nederland op dit moment teistert.

1 mei actiefoto

FNV eist dat de lonen meestijgen met de prijzen, meer vaste banen, een onmiddellijke verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur en daaraan gekoppeld verhoging van de AOW en uitkeringen, een betaalbare energierekening en eerlijke belastingen op winst en vermogen.

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Miljoenen mensen maken zich zorgen over het einde van de maand, over dure boodschappen en hoge energierekeningen. Jarenlange scheefgroei heeft gezorgd dat de inkomens van mensen zijn achtergebleven. Die scheefgroei laat nu zijn lelijkste gezicht zien. Dat zagen we eerst bij de coronacrisis en nu bij dit inflatiemonster. De lonen, uitkeringen en de pensioenen móeten omhoog. Maar werkgevers houden de hand op de knip en de politiek plakt slechts pleisters. Het is nu tijd dat de regering rechtvaardig optreedt, dat grote bedrijven en grootverdieners hun eerlijke deel gaan betalen en mensen hun eerlijke deel gaan krijgen. Ons land kán beter en verdient beter.’

Campagne #NLverdientbeter

Vakbond FNV is de campagne ‘Nederland verdient beter’ gestart om mensen op te roepen in actie te komen tegen de inkomenscrisis en het eisenpakket van de vakbond kracht bij te zetten.

In onder andere radiospotjes en online advertenties roept de vakbond mensen op om zich aan te sluiten. Naast FNV-voorzitter Tuur Elzinga zijn ook FNV-leden uit diverse sectoren te horen en te zien. Zo ook Miran van Arendonk, FNV-lid en functioneel beheerder in een ziekenhuis:

‘De inkomenscrisis raakt iedereen, ook onze sector. Tot zo’n 10% van de ziekenhuismedewerkers hebben een loonbeslag, omdat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen. Wij eisen daarom een goede cao voor iedereen in het ziekenhuis. Dat is de reden dat ik meedoe met  de campagne ‘Nederland verdient beter’, want de zorg verdient beter! Niet enkel een applaus.’

Start met landelijke manifestatie Nederland verdient beter

FNV heeft in een peiling onderzocht hoe groot de actiebereidheid is onder haar leden. Zo’n 45 procent gaf aan te willen staken voor hun eigen cao als dat nodig zou zijn. Onder jongeren is de actiebereidheid het hoogst (18 – 29 jaar). Zo’n 55 procent zegt het werk neer te willen leggen voor een hoger loon.

Elzinga: ‘Mooi dat zoveel mensen in actie willen komen voor een goed inkomen. Wij hopen veel van hen de 26e in Amsterdam te zien met collega’s, buren en vrienden. En als zij zich aansluiten bij de FNV, zou dat helemaal mooi zijn. Een sterke vakbond maakt écht het vers.chil. Met onze acties bij de NS, Schiphol, de Bijenkorf, jeugdzorg en in het streekvervoer laten we zien dat onze leden samen tot veel in staat zijn.’

De vakbond heeft speciaal voor de inkomenscrisis het kennismakingstarief met twee maanden verlengd zodat nieuwe leden nu voor een half jaar lid kunnen worden voor €25.

FNV organiseert gratis busvervoer naar het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het programma wordt op een later moment bekend gemaakt. Voor meer informatie op: www.fnv.nl/beter.