70 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over houdbaarheid sociale stelsel

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 februari 2021

Bijna zeven op de tien Nederlanders (68%) vindt dat het sociale stelsel onhoudbaar wordt omdat er steeds minder mensen aan meebetalen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de FNV.

Acht op de tien Nederlanders is ook van mening dat platformbedrijven sociale premies moeten afdragen en negen op de tien Nederlanders vindt dat platformbedrijven in Nederland belasting moeten betalen. Het onderzoek werd gehouden onder 2.180 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

FNV bestuurslid Zakaria Boufangacha: ‘We zien bij platforms als Uber, Deliveroo en Temper, maar ook in steeds meer sectoren, bijvoorbeeld bij de regionale omroepen, dat medewerkers worden ingezet als zzp’ers. Daarmee besparen ze op de kosten van arbeid, dat is hun verdienmodel. Maar daardoor loopt de maatschappij miljoenen mis aan belastingen en sociale premies.’ Vorig jaar berekende de FNV dat de samenleving door de schijnconstructie van Temper alleen al jaarlijks 18 miljoen misloopt.

Schijnzelfstandigheid

Uit hetzelfde onderzoek komt ook naar voren dat zeven op de tien Nederlanders (72%) vindt dat de overheid actief moet controleren of er sprake is van schijnzelfstandigheid. Een zzp’er moet nu zelf bewijzen dat hij of zij zelfstandig is. De FNV wil dat die bewijslast omgedraaid wordt. De werkgever moet bewijzen dat er sprake is van echte zelfstandigheid bij de inhuur van een zzp’er. Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de Nederlanders dit steunt.

Zekerheid en perspectief ontbreken

Boufangacha: ‘Door de schijnconstructies waar ook platformbedrijven mee werken staat niet alleen ons sociale stelsel onder druk, ook de platformwerkers trekken aan het kortste eind. Zij hebben geen enkele zekerheid of perspectief; alle risico’s zoals werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid wentelt de schijnopdrachtgever op hen af. Dat blijkt eens te meer in deze crisistijd voor mensen die bijvoorbeeld bij Temper werkten en ineens op straat stonden. De politiek doet al vier jaar niets, terwijl ze met de wet DBA kan handhaven op schijnconstructies.’

Er zijn geen cijfers bekend over het aantal schijnzelfstandigen in Nederland, maar vorige week oordeelde de rechter in hoger beroep nog dat de zzp’ers die voor maaltijdbezorger Deliveroo werken werknemers zijn en geen zelfstandigen.

Platformeconomie

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste Nederlanders bekend zijn met platforms als Uber, UberEats en Deliveroo, maar meer dan de helft maakt er maar een paar keer per jaar gebruik van. Gemak en prijs (bij Uber) zijn daarbij de belangrijkste redenen. Toch is meer dan de helft van de Nederlanders (57%) bereid meer te betalen als de platformwerker daar beter van wordt. Ook geeft driekwart van de Nederlanders aan dat ze een ander platform zouden kiezen of serieus zouden overwegen als die wel zorgt voor een eerlijk en zeker inkomen.

Lees ook het bericht en de resultaten van het onderzoek op de site van I&O Research