Koopkracht senioren moet komende jaren fors verbeteren

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 16 december 2020

De FNV is tevreden met een nieuwe mijlpaal in de uitwerking van het pensioenakkoord vandaag - over het wetsontwerp toekomst pensioenen - maar waarschuwt dat er echt meer nodig is om de koopkracht van senioren de komende jaren te repareren.

senioren

Tuur Elzinga, vicevoorzitter en pensioenonderhandelaar FNV: ‘Het is mooi dat het pensioenstelsel toekomstbestendiger wordt en het pensioenvooruitzicht voor miljoenen mensen verbetert. Maar ik zie ook dat de flink opgelopen koopkrachtachterstand van gepensioneerden nog lang niet wordt gerepareerd. Daarom zijn er dringend aanvullende maatregelen nodig om de koopkracht van alle huidige en toekomstige senioren fors te verbeteren.’

Compensatie

Elzinga: ‘Je zult maar 10 jaar geleden met pensioen zijn gegaan en elk jaar je aanvullend pensioen minder waard hebben zien worden, dan wil je nu toch eindelijk wel eens compensatie? Dat is een rechtvaardige vraag en daarom willen we dat een gepensioneerde er minstens 20 procent AOW netto bij krijgt.’

Kortingen van de baan

De FNV ziet dat de kortingen voor komend jaar hoogstwaarschijnlijk van de baan zijn, maar nog niet geheel zijn uitgesloten. Elzinga: ‘In het jaar dat vele bedrijven met miljarden overeind worden gehouden, is het natuurlijk onbestaanbaar dat we de generatie die deze bedrijven voor een groot deel heeft opgebouwd in de kou laten staan. Mocht op 1 januari toch blijken dat er op grote schaal wordt gekort, dan gaan wij daar vierkant voorliggen! Als het nodig is gaan we mobiliseren om via de Tweede Kamer de regering alsnog op andere gedachten te brengen.’

Koopkracht

Vaak mogen onder de ‘oude’ regels de pensioenen van miljoenen mensen met een aanvullend pensioen al meer dan tien jaar niet worden geïndexeerd. Dat betekent dat de pensioenen niet zijn meegestegen met de prijzen. De koopkracht van het pensioen is dus fors uitgehold, terwijl de gemiddelde welvaart in ons land juist is toegenomen. Het nieuwe pensioenstelsel staat toe dat er veel sneller geïndexeerd wordt en pensioen meer kan meebewegen met de welvaart.

Stappen gemaakt

Een koopkrachtig en toekomstbestendig aanvullend pensioen komt vandaag weer een stap dichterbij, nu de conceptwetgeving door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor consultatie is opengesteld.
Ook komt er een vrijstellingsregeling voor 2021 en een overgangsregeling voor de transitiejaren waardoor hele grote kortingen (tot 15%) voor miljoenen mensen op hun pensioen of pensioenopbouw kan worden voorkomen. In de transitieperiode mag er ook sneller worden geïndexeerd, maar voor veel deelnemers biedt deze regeling nog onvoldoende soelaas. Er kan nog niet (volledig) worden geïndexeerd en er zit zeker nog geen koopkrachtreparatie in. Daarom vindt de FNV aanvullende maatregelen nodig, waaronder de 20% verhoging van de AOW.