Midden in coronatijd tarieven gerechtsdeurwaarders verhogen?!

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 november 2020

De FNV is verontwaardigd dat minister Sander Dekker van Rechtsbescherming mensen met schulden verder de kou wil injagen. Dat doet hij doordat hij de tarieven van de gerechtsdeurwaarders per 1 januari wil verhogen. Dat brengt mensen met schulden verder in de problemen.

Organisaties die opkomen voor mensen met schulden, maar ook het Bureau Financieel Toezicht dat onder de verantwoordelijkheid valt van de minister, heeft aangegeven dat er onvoldoende redenen zijn de tarieven te verhogen.

Vel over de oren

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Zo’n verhoging is een verkeerde prikkel voor gerechtsdeurwaarders om zoveel mogelijk geld te verdienen over de ruggen van mensen met schulden. Het hele systeem van marktwerking moet op de schop en deurwaarders moeten gewoon een vaste vergoeding ontvangen en niet op no cure no pay basis werken, zodat ze schulderenaren het vel over de oren halen.’

Haaks

Het beleid van de minister staat haaks op wat hij en staatssecretaris Bas van 't Wout (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) een week geleden hebben aangegeven over het helpen van burgers met problematische schulden. Beide bewindslieden gaven aan, dat het kabinet mensen met schulden in coronatijd sneller en beter gaat helpen.

Genoeg signalen

Jong: ‘Het een is toch niet met het ander te verenigen? Laat de minister van Rechtsbescherming zijn titel eens waarmaken en de rechten van mensen in coronatijd, waarin een aantal van hen het werk is kwijtgeraakt, ook niet nog eens verder verslechteren. Sander Dekker heeft al genoeg signalen dat het anders moet, ik hoop dat de Raad van State dat komende maand óók nog eens duidelijk zegt.’

Zie persbericht Rijksoverheid over hulp voor mensen met problematische schulden

Steun actie Kassa!