Onderzoek Uber geeft eenzijdige en voorspelbare conclusies

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 17 september 2020

Vandaag publiceerde Maastricht University een onderzoek in opdracht van Uber. Volgens de FNV laat dit een vertekend beeld zien van de werkelijkheid. Het onderzoek is in opdracht van Uber gedaan en zij heeft als enige partij data en input aangeleverd. Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving: ‘Uber chauffeurs zijn niet gehoord en ook onze kennis van de taximarkt in het algemeen en specifiek Uber, is niet meegenomen.’

De vakbond stelt daarom grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid en volledigheid van de geleverde data. Sewgobind: ‘Dan kun je een onderzoek nog zo goed uitvoeren, als je niet alle data tot je beschikking hebt en die voor derden niet controleerbaar is, hoe waardevol zijn de conclusies dan?’ Zo stelt de vakbond de definitie van werktijd die Uber hanteert en het feit dat zij fooien en bonussen tot reguliere beloning rekent ter discussie. De FNV baseert zich hierbij op eigen onderzoek.

Vijftig uur

De vakbond beschikt over informatie van tientallen chauffeurs waaruit blijkt dat werkweken van vijftig uur geen uitzondering zijn. Volgens de vakbond is dat voor veel chauffeurs de enige mogelijk om rond te komen, omdat de verdiensten laag zijn. Bovendien zorgen dergelijke lange werken, zeker als die structureel zijn, voor onveilige situaties op de weg.

Gemeente Amsterdam

Het vandaag gepubliceerde onderzoek komt voort uit afspraken die Uber en de gemeente Amsterdam medio 2019 maakten in een social charter. Aanleiding daarvoor was het grote aantal (dodelijke) ongelukken in en rond de stad waarbij Uber chauffeurs betrokken waren. Ook werd de stad overspoeld met acties van de chauffeurs die ontevreden waren over hun beloning en de werking van de Uber-app.

Twist

Tussen Uber en de FNV is al langer discussie over onder meer werktijden, verdiensten en de mate waarin de Uber-chauffeurs echte zelfstandigen zijn of als werknemers door de app van Uber aangestuurd worden. De FNV hoopte dat met onderzoek alle feiten boven tafel zouden komen. Sewgobind: ‘We hebben er meerdere malen op aangedrongen dat we input wilden leveren voor het onderzoek, maar dat is steeds afgehouden.’

Wethouder

De FNV wil een gesprek met Sharon Dijksma, wethouder verkeer en vervoer in Amsterdam, samen met de chauffeurs. Dijksma ontving eind juni al een witboek met daarin de analyse van de FNV over Uber en de Amsterdamse taximarkt.