Laat PostNL CEO Verhagen op haar verjaardag trakteren op een fatsoenlijk loon

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 25 juni 2020

PostNL CEO Herna Verhagen viert op 30 juni haar verjaardag. Maar volgens FNV is er helemaal geen reden voor een feestje, zeker niet voor de medewerkers van PostNL. De bond voert daarom op die dag actie voor een hoger minimumloon van 14 euro per uur.

Postbezorger Toon van Doormalen: ‘Eind maart heeft in de krant een grote advertentie van PostNL gestaan dat hun medewerkers helden zijn tijdens de coronacrisis. Maar we worden niet beloond als helden.’

Waardering

De postbezorgers, hebben net als veel andere werkers in vitale beroepen, veel waardering gekregen in de vorm van applaus. De FNV vindt dat die waardering nu omgezet moet worden in een fatsoenlijk en leefbaar loon. Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FVN: ‘‘Verhagen laat vaak weten het beste voor te hebben met haar medewerkers, maar het is nu tijd dat ze dit concreet maakt, zodat alle PostNL medewerkers een leefbaar inkomen krijgen. Deze mensen zijn trots op hun werk, de samenleving waardeert hun werk, maar hun beloning staat niet in verhouding tot het werk dat ze verrichten.’

Verjaardagstaart

De medewerkers van PostNL zullen Verhagen tijdens de actie op 30 juni feliciteren en haar tevens vragen om de waardering om te zetten in klinkende munt. Vanaf 12.00 uur zijn er diverse toespraken van postbezorgers voor de deur van het hoofdkantoor van PostNL. Rond 12.30 uur is er een gezamenlijke lunch, met overhandiging van taart en kaarten aan CEO Verhagen of een vertegenwoordiger van PostNL. Van Doormalen: ‘Van waardering in woorden alleen kan zelfs een held niet leven. Waardering moet zich ook uiten in een goed (minimum)loon, dat past bij verantwoordelijk werk. Een loon waarvan je kunt leven in plaats van overleven.’

FNV Voor14

De FNV voert sinds april 2019 landelijk campagne voor verhoging van het wettelijk minimum uurloon van € 10 naar € 14 bruto per uur. De campagne is inmiddels in 45 steden actief en in meerdere gemeenten heeft de gemeenteraad zich al uitgesproken voor een oproep richting de landelijke politiek voor een hoger minimumloon.