Ultimatum aan gemeente Amsterdam om markt Waterlooplein

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 29 april 2020

FNV Zelfstandigen heeft vandaag in een brief aan het gemeentebestuur van Amsterdam laten weten, dat zij de gemeente tot 6 mei de tijd geeft, opzegbrieven aan 41 marktkooplieden van het Waterlooplein in te trekken. Anders volgen gerechtelijke stappen. De opzegbrieven betreffen de noodzakelijke opslagruimte voor hen.

De communicatie over de herinrichting van het Waterlooplein verloopt al geruime tijd problematisch. Daar heeft de gemeentelijke Ombudsman eerder op gewezen. Op 27 december 2019 zegde de gemeente via het marktbestuur alle private contracten van de opslagruimten van de marktkooplieden op. Dat ging zonder enig overleg en zonder aan te geven, hoe zij bezwaar konden maken. Zonder opslagruimten kunnen marktkooplieden hun waar niet veilig opbergen.

Grove schande

Henk van der Schaft, projectleider FNV Zelfstandigen: ‘Dat sloeg als een bom in bij de marktkooplieden, die zich bij ons hebben verenigd. Hun hele inkomen en bestaan stond daarmee in één klap op losse schroeven. Het is een grove schande dat zij vervolgens ook nog onder druk werden gezet te tekenen om een paar maanden langer te mogen blijven, zonder enige rechten en compensatie.’

Zonder enig overleg

Als de marktkooplieden niet op de juiste manier bezwaar aantekenen, wordt hen de huur per 1 juni opgezegd.  Ook de Marktvisie Waterlooplein 2018-2026 die op 3 maart door de gemeente werd gepresenteerd, is zonder enig overleg met de marktkooplieden tot stand gekomen.

Betere afspraken

Van der Schaft: ‘Wij willen graag met de gemeente in overleg om tot betere afspraken te komen. Als de gemeente echter niet ingaat op het intrekken van de opzegbrieven, voelen we ons gedwongen naar de rechter te stappen namens de marktkooplieden.’

Zie hier brief aan gemeente van FNV Zelfstandigen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.