Kloof tussen arm en rijk blijft te groot

Door Redactie 18 november 2019

Volgens de jongste cijfers van het CBS zijn huishoudens met het laagste doorsneevermogen vooral te vinden in de grote steden. In de grote steden wonen naast rijke mensen met veel vermogen ook relatief veel jongeren, uitkeringsontvangers en personen met een niet-westerse migratieachtergrond. Deze groepen hebben doorgaans weinig vermogen.

Eerder berekende de OECD dat de rijkste 10% in Nederland, ruim 68% van het vermogen in handen heeft.

Onvrede

Zakaria Boufangacha, lid van het dagelijks bestuur van FNV: ‘Het is een schande dat in een welvarend land als Nederland veel gezinnen niet of nauwelijks rondkomen. Dit is een maatschappelijke kwestie die iedereen aangaat. In steden waar de verschillen tussen rijk en arm nog groter zijn dan in de rest van het land, staan gelukkig steeds meer mensen op voor een hoger minimumloon. Zoals in Rotterdam, Amsterdam, Helmond en Leiden. Als de politiek en de werkgevers hun verantwoordelijk niet gaan nemen, dan zal de ongelijkheid groeien en daarmee ook de sluimerende onvrede in Nederland.’

Overleven

FNV wil dat iedereen kan leven in plaats van overleven. Dat iedereen zich vrij voelt, in plaats van beperkt. Dat iedereen een leefbaar inkomen heeft en mee kan doen. Daarom moet het minimumloon naar 14 euro per uur