Dringend onderzoek nodig naar relatie pesticiden en dodelijke ziekten

Meld onveilige werksituaties

Door Redactie 20 september 2019

FNV roept het kabinet op tot het direct instellen van onderzoek naar verband tussen het gebruik van pesticiden door land- en tuinbouwers en dodelijke ziekten. Kitty Jong, FNV-vicevoorzitter: ‘Wij zijn geschrokken van de uitzending van Zembla. We roepen leden uit de agrarische sector op die Parkinson hebben, zich te melden bij ons FNV Bureau Beroepsziekten. Ons bureau stelt zo nodig werkgevers aansprakelijk voor de gevolgen.’

Alarmerend

Zowel op nationaal niveau als op Europees niveau is dringend onderzoek nodig. Het verband tussen het gebruik van pesticiden en een sterk verhoogd risico op dodelijke ziekten als Parkinson bij agrariërs is wetenschappelijk bepaald op 60%. De effecten op boeren, maar ook hun gezinnen en omwonenden van het werken met Europees toegestane pesticiden moet volgens de FNV serieus worden onderzocht. ‘We roepen het kabinet op hier direct werk van te maken’, zegt Jong. ‘De beschikbare cijfers zijn alarmerend.

‘Wat de Zembla-uitzending ook duidelijk maakt is dat van veiligheid nu geen sprake is in de agrarische sector. Zolang er pesticiden worden gebruikt in EU en dus ook in Nederland waarvan de samenstelling zeer sterk lijkt op verboden pesticiden, mogen we dus aannemen dat het risico op beroepsziekten in deze sector onverminderd hoog is. Dat baart mij grote zorgen’, aldus Jong.

Inspectie SZW

FNV is daarom ook benieuwd naar wat de Inspectie SZW, voorheen de arbeidsinspectie, op dit gebied heeft gedaan of kan doen. ‘We vragen ons bijvoorbeeld af of er voldoende inspecteurs zijn om te handhaven’, zegt Jeroen Brandenburg FNV-bestuurder Agrarisch. Zo is het sinds 2015 verplicht om een bewijs van bekwaamheid te hebben om te mogen spuiten met pesticiden en dienen de risico’s te zijn opgenomen in de Risico-inventarisatie & -Evaluatie bij bedrijven.

Meldpunt onveilige werksituatie

FNV heeft ook een meldpunt onveilige werksituatie. Dat is niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels en het Pools. ‘Ik wil alle FNV-leden die hiermee op hun werk te maken hebben, dringend verzoeken zich bij ons te melden’, aldus de geschrokken vicevoorzitter van de FNV.

Jeroen Brandenburg, die namens FNV in het bestuur van Stigas zit, roept agrariërs op onveilige situaties te melden. FNV wil graag samen met LTO optrekken om het werk van land- en tuinbouwers veilig te maken. Sinds 2012 is in Frankrijk de ziekte van Parkinson al als beroepsziekte bij agrariërs aangemerkt. ‘Samen met LTO Nederland kunnen we onze boeren, hun gezinnen en de omwonenden beschermen’, aldus Brandenburg. De sector bewerkt elk jaar 34853 hectare grond in Nederland (CBS, 2018).

Aanvulling 27 september: Schokkende beelden

Zembla toonde 27 september aanvullende beelden van een boer die gif spuit direct naast loonwerkers. Zij zijn onbeschermd. Ook spuit de boer de pesticiden bij de harde wind en boven een sloot. De FNV is geschokt door deze aanvullende beelden. De werkgevers moeten hun personeel beschermen, de inspectie moet meer handhaven en de veelal buitenlandse werknemers moeten de regels kennen en onveilige en foute praktijken melden. Dat kan bij de inspectie, maar ook bij het meldpunt van de FNV.

Meld onveilige situaties!

Zie je onveilige situaties, zoals het onbeschermd spuiten van gif naast onbeschermde werknemers? Meld het dan bij de inspectie of bij de FNV.

Meldpunt onveilige werksituatie

Denk je dat je zelf gevaar hebt gelopen en wellicht een ziekte daardoor hebt opgelopen? Meld je dan bij Bureau Beroepsziekten.

Aanmelden Bureau Beroepsziekten