Tijdlijn

van 10 jaar ontwikkeling sociale dialoog in Peru

Van oudsher kent Peru geen cultuur van dialoog. Er was op veel plekken een diepgeworteld wantrouwen tussen partijen, en dat was niet anders voor werkgevers en werknemers. Vakbonden werden beperkt in hun handelen: het lid zijn van de vakbond was vaak nog een reden voor ontslag. De arbeidsverhoudingen waren vaak slecht: er was weinig respect vanuit leidinggevenden, beperkte aandacht voor gezondheid en veiligheid en vaak maakten de medewerkers lange dagen of moesten onbetaald overwerken. Dat leidde tot veel stakingen en onrust.

De afgelopen 10 jaar heeft Mondiaal FNV, in samenwerking met DECP, vakbonden en werkgevers in Peru ondersteund om daar verandering in te brengen door sociale dialoog te introduceren. Met groot succes. Zowel op landelijk niveau als op bedrijfsniveau zijn vertrouwen en win-win duurzaam verankerd in de cultuur. Hoe is dat gegaan?

2011 - Start informele gesprekken

SNI (werkgevers) en CGTP (werknemers) starten voorzichtig informele gesprekken over de situatie in Peru. De vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers ontmoeten elkaar in Chinese restaurants in Peru: plekken waar je informeel en toch privé met elkaar kunt praten. Op de foto Carmela Sifuentes

Portret Carmela Sifuentes

Portret Carmela Sifuentes
Luis en Carmela

2012 - Gezamenlijke visie op de toekomst

SNI houdt een presentatie op het kantoor van CGTP. Samen bespreken ze de visie op de toekomst, het gezamenlijke belang van goede werkgelegenheid en wat daarvoor nodig is. Gezamenlijke visie: Zowel SNI als CGTP kunnen niet aan op de overheid, zowel werkgevers als werknemers hebben te maken met veel willekeurige acties vanuit de kant van de overheid. Daarin vond men elkaar en dat moest veranderen.

2014 - Peruaanse delegatie bezoekt Nederland

Een Peruaanse delegatie bezoekt Nederland om te leren over het Nederlandse poldermodel, op initiatief van CGTP in samenwerking met FNV en DECP. De delegatie is erg onder de indruk van de Nederlandse Stichting van de Arbeid, het landelijke overlegorgaan waarin werkgevers én werknemers zijn verenigd. “We gingen als twee groepen het vliegtuig in en kwamen als één Peruaans team terug in Peru” (Carmela Sifuentes).

Jose en Carmela op bezoek in Nederland

2015 - Start oprichten Asociación para el Trabajo

“Het opzetten van onze eigen Asociación para el Trabajo was een bureaucratisch proces en had nog veel voeten in de aarde. Maar het was een gezamenlijke uitdaging die ons juist dichter bij elkaar bracht en waarmee we de brug bouwden die we zo nodig hadden” (Luis Salazar, SNI)

Portret Luis Salazar

Portret Luis Salazar

2015 - Eerste bezoek aan bedrijf Peru

Eerste bezoek van de FNV en het Britse Ethical Trading Initiative (ETI) aan het Peruaans groente- en fruitbedrijf Camposol.

Bezoek aan fruitbedrijf in Peru 2015

2015 - Start gezamenlijke agenda SNI en CGTP

Een Nederlandse delegatie van FNV, DECP, de Stichting van de Arbeid en CGTP zijn uitgenodigd op de jaarlijkse conferentie van de werkgeversorganisatie SNI. Dit is de start van een gezamenlijke agenda van SNI en CGTP.

2016 - Stage SNI en CGTP in Nederland

Stage van mensen van SNI en CGTP bij de Stichting van de Arbeid in Nederland.

Bekijk de video 'Snuffelen aan het Poldermodel
Scherm met presentatie over sociale dialoog in Nederland

Stage van mensen van SNI en CGTP bij de Stichting van de Arbeid in Nederland.

Bekijk de video 'Snuffelen aan het Poldermodel

2016 - Eerste training jonge vakbondsleiders

Eerste brede training jonge vakbondsleiders van diverse sectoren van CGTP, met focus op sociale dialoog.

2016 - Eerste cao met Camposol zonder confict

Eerste cao-onderhandeling met bedrijf Camposol die is afgerond zonder acties en met goed resultaat.

Leden van de vakbond in Peru zijn blij en steken vuist omhoog

Peruaanse delegatie op bezoek in Nederland en luistert naar een presentatie 2017

2017 - Tweede bezoek aan Nederland

Tweede bezoek van een delegatie van Peruaanse werkgevers en werknemers aan Nederland,

2017 - Training onderhandelen

Training onderhandelingsvaardigheden gericht op win-win voor directie en vakbondsleiders van Camposol. Door trainer van DECP i.s.m. Mondiaal FNV consultant in Peru.

2017 - Tweede training jonge vakbondsleiders

Tweede training jonge vakbondsleiders CGTP, met focus op sociale dialoog.

2018 - Ondertekening oprichtingsakte Asociación para el Trabajo

Ondertekening van de oprichtingsakte van de Asociación para el Trabajo in de ambtswoning van de Nederlandse ambassadeur in Peru. “We spreken nu echt dezelfde taal.” (Carmela Sifuentes, CGTP).

Ondertekening oprichting Asocacion para el Trabajo, 2018

2019 - Training organising en campaigning

Training organising en campaigning door FNV voor diverse Peruaanse bonden.

vakbondsleiders in een training organising

Training organising en campaigning door FNV voor diverse Peruaanse bonden.

2019-2022 - Train the Trainer-programma

Train-de-trainer-programma voor onderhandelingsvaardigheden (win-win). Een trainerspool is opgericht onder de naam Perpectiva. Zelfs tijdens de pandemie gaat deze training online gewoon door.

2022 - Cao's succesvol afgesloten

Collectieve onderhandelingen succesvol afgerond bij verschillende bedrijven (o.a. Camposol, Medifarma).

Bekijk video 'Best practice sociale dialoog Camposol'
Eenheid management en vakbondsleiders, werknemers

Bekijk video 'Best practice sociale dialoog Camposol'

Ga naar: