“Het ELSA-programma professionaliseert onze vakbond”

Het ELSA-programma van Mondiaal FNV was "waanzinnig waardevol" voor Juma Mwamula van de Oegandese private onderwijsbond. Zo leerde hij zijn vakbond financieel duurzamer te maken en sloot waardevolle vriendschappen met andere vakbondsleiders.

Juma Mwamul

Foto: Jeroen van Loon – Compass Media

Eyeopener

Juma Mwamula schrok zich een hoedje toen hij tijdens het ELSA-programma moest uitrekenen hoelang zijn vakbond het zou uithouden als externe donoren zich plots zouden terugtrekken. “Na slechts drie maanden zouden we failliet zijn”, verzucht de algemeen secretaris van de Oegandese private onderwijsvakbond UPTU. “De oefening was voor mij een flinke eyeopener.”

Routekaart voor financiële duurzaamheid

Een belangrijk onderdeel van het ELSA-programma is het maken van een routekaart waarbij de vakbondsleiders concrete plannen maken om hun vakbond financieel duurzamer te maken. “Dit is bij onze bond een groot probleem”, beaamt de 40-jarige vakbondsleider. In de private onderwijssector werken maar liefst 50.000 mensen maar slechts 2.700 zijn lid van de bond. “In de workshops leerde ik gelukkig hoe de vakbond effectiever leden kan gaan werven.”

Ook wil de UPTU zo snel mogelijk een digitaal ledensysteem. “Momenteel gaan we met papieren langs de scholen en laten nieuwe leden alles op papier invullen waardoor we inmiddels enorme stapels formulieren hebben. We houden ook wat Excel-overzichten bij maar dit is geen effectief systeem”, voegt Juma eraan toe die zeer geïnspireerd was toen bij het ELSA-programma een Tanzaniaanse vakbondsman kwam vertellen over hun effectieve management informatie systeem. “Dit willen we ook zo snel mogelijk invoeren zodat we beter kunnen nagaan wie onze leden zijn en of ze bijvoorbeeld wel hun contributie betalen.”

Nieuwe inkomsten verwerven

Ook probeert de private onderwijsvakbond andere inkomsten aan te boren. “We zijn bijvoorbeeld begonnen met onze leden, die dikwijls leraren zijn, ook als consultants in te zetten. Op scholen kunnen ze bijvoorbeeld, tegen betaling, examens afnemen. Zo kunnen we extra inkomsten genereren”, vertelt de vakbondsleider.

Behalve de workshops vond Juma het minstens zo waardevol om voor het eerst zeer intensief contact met andere Oegandese vakbondsleiders te hebben. “Veel van hen had ik eerder tijdens officiële bijeenkomsten ontmoet, maar dan hield iedereen zich vrij afzijdig”, vertelt de vakbondsman. “Het ELSA-programma stimuleerde ons echter om onze problemen en uitdagingen met elkaar te delen. Zo bouwden we vriendschappen op. Hierdoor weet ik zeker dat ik nu bij de andere deelnemende vakbondsleiders kan aankloppen als ik hulp nodig heb. Dit soort relaties zijn enorm waardevol.”

Broodnodig

Juma gelooft dat trainingen zoals het ELSA-programma in Oeganda broodnodig zijn. “Het aantal vakbonden nam de afgelopen vijftien jaar toe. Regelmatig komen ook vakbondsleiders aan het roer die nog niet weten hoe een vakbondsorganisatie professioneel te leiden. ”, stelt de algemeen secretaris. “Het ELSA-programma traint en professionaliseert

echter ons als vakbondsleiders waarna wij onze vakbond ook kunnen professionaliseren. Onze leden zullen daar op hun beurt ook van profiteren.”

Tekst: Andrea Dijkstra – Compass Media