Handleiding voor onderneming voor respecteren vakbondsrechten

Door Redactie 7 oktober 2019

Shift en Mondiaal FNV publiceren een praktische handleiding voor (multinationale) ondernemingen om vakbondsrechten te leren erkennen en respecteren. De handleiding bestaat uit een evaluatie-instrument aan de hand waarvan bedrijven hun prestaties kunnen beoordelen en 11 praktische actiepunten om vooruitgang te boeken.

Cover Respecting trade union rights in global value chains - Shift en Mondiaal FNV

Shift, het toonaangevende expertisecentrum op het gebied van de Richtlijnen voor bedrijfsleven en mensenrechten van de Verenigde Naties en Mondiaal FNV hebben gezamenlijk een praktische handleiding uitgebracht getiteld Respecting Trade Union Rights in Global Value Chains. Deze handleiding moet bedrijven helpen om vakbondsrechten binnen wereldwijde waardeketens te leren erkennen en respecteren.

Instrument voor herkenning en aanpak

De handleiding, die zowel in gedrukte als in digitale vorm verkrijgbaar is, biedt (multinationale) ondernemingen een instrument om externe en interne factoren te bepalen die een mogelijk risico voor vakbondsrechten vormen, alsmede een reeks maatregelen die zij kunnen nemen om bepaalde zaken aan te pakken.

'Vakbondsrechten zijn van groot belang om toegang tot andere arbeidsrechten te verkrijgen. Als werknemers niet over een legitieme vertegenwoordiger of een plaats aan de onderhandelingstafel beschikken, hebben ze niet of nauwelijks toegang tot fatsoenlijke werktijden, een leefbaar inkomen, of de mogelijkheid hun arbeidsomstandigheden te verbeteren',  stelt Tuur Elzinga, vicevoorzitter van de FNV.