Bestrijding kinderarbeid in steengroeven, India

Project

Door Redactie 29 januari 2019

Lokale vakbonden halen kinderen, die werken in de steengroeven en baksteenfabrieken in India uit hun werksituatie en zorgen dat ze naar school kunnen. Tegelijkertijd onderhandelen de vakbonden over de verbetering van het loon of arbeidsomstandigheden van de ouders. Analfabete ouders krijgen ook de mogelijkheid om zich te scholen en te organiseren.

Kesar werkt in steengroeven, India

Wat is er aan de hand?

Er zijn ongeveer 50.000 steengroeven/steenfabrieken in India, die elk werk bieden aan zo’n 150 mensen. Met 10 tot 12 uur werken met dag verdient een gezin van vier personen ongeveer 15 € per week. Te weinig om van te leven, te veel om van te sterven, zoals het gezegde luidt. Om de werkende kinderen in deze industrie een kans op een toekomst te geven is een onderwijsproject ontwikkeld.

Het project

Elk schoolproject begint met een ‘organizer’. Die spoort namens de vakbond de ouders aan om hun kinderen naar school te sturen. Daarnaast vertellen ze wat de vakbond nog meer voor ze kan betekenen.

Vervolgens wordt een gebouw gezocht dat geschikt is als school, of er wordt een school gebouwd. De bonden zorgen ook voor alfabetiseringscursussen voor de moeders en werven actief leden zodat nog beter de arbeidspositie van de ouders kunnen verbeteren.

Betrokken bij het project

De BWI startte dit project eind jaren '90 en FNV Mondiaal heeft vanaf het begin het project gesteund. De BWI is de internationale federatie voor de bouw- en houtsbonden en vertegenwoordigt 12 miljoen leden in 130 landen. De BWI coördineert het project in de Indiase baksteenindustrie met lokale vakbonden in een aantal Indiase deelstaten, zoals Uttar Pradesh, Rajasthan, en districten Tantpur en Jodhpur. Zie ook: www.bwint.org.

Impact

Door de bewustwordingscampagnes, demonstraties, bijeenkomsten, kinderarbeidvrije dorpen en -fabrieken, zijn meer dan 10.000 voormalig kindarbeiders ingeschreven voor onderwijs.

Uitgebreid

Sinds een paar jaar is het project uitgebreid naar Nepal en Bangladesh