Voorzitter Zuid-Koreaanse vakbond krijgt vakbondsrechtenprijs

Door Redactie 10 mei 2017

FNV-voorzitter Han Busker maakte vanochtend op het vierjaarlijkse FNV Congres in Papendal bekend, dat de Febe Elizabeth Velásquez vakbondsrechtenprijs is toegekend aan Han Sang-gyun, voorzitter van de Zuid-Koreaanse vakcentrale KCTU. Han Busker reikte de prijs uit aan KCTU vicevoorzitter Mr Lee Sang-jin omdat Han Sang-gyun niet aanwezig kon zijn. Hij zit in de gevangenis in Zuid-Korea omdat hij opkwam voor de rechten van werknemers.

Handtekeningenactie Free Han

Han Busker: ‘Het raakt me diep dat Han Sang-gyun al voor de tweede keer zo’n hoge tol betaalt voor zijn jarenlange strijd om de rechten van werknemers in Zuid-Korea te verbeteren. Een tol die meer vakbondsleiders wereldwijd betalen. Minister Koenders heeft op ons verzoek om zijn vrijlating te bespoedigen druk uitgeoefend op de Zuid Koreaanse regering, ook nemen we deel aan de handtekeningenactie Free Han. En we hopen natuurlijk dat de vakbondsrechtenprijs helpt.’

FNV-voorzitter Han Busker reikt de FNV Vakbondsrechtenprijs uit aan Zuid-Koreaanse vakbondsleider Han Sang-gyu die in de gevangenis zit. De prijs wordt in ontvangst genomen door de vice-voorzitter van de KCTU.

Dankbaar en aangemoedigd

Han Sang-gyun liet de FNV weten: ‘Ik  zie de prijs als een enorme steun en erkenning van de vakbondsstrijd in Zuid-Korea. Ik ben dankbaar en voel me aangemoedigd door de vastberadenheid, de inzet en het harde werken van mijn kameraden buiten de gevangenis die strijden voor een nieuw tijdperk in Zuid-Korea.’

Febe Elizabeth Velásquez Vakbondsrechtenprijs

De Febe Elizabeth Velásquez vakbondsrechtenprijs wordt een keer in de twee jaar door de FNV uitgereikt, voor het eerst was dat 25 jaar geleden. De prijs wordt gegeven aan een vakbondsleider of –leidster die zich met persoonlijk risico heeft ingezet voor de verdediging of bescherming van vakbondsrechten in landen waar de erkenning van mensen- en vakbondsrechten nog veel te wensen overlaat.

Hij is vernoemd naar de Salvadoraanse vakbondsleidster Febe Elizabeth Velásquez (1962 – 1989) die vermoord werd vanwege haar vakbondsactiviteiten. De winnaar krijgt een kunstwerk en 5000 euro.