Slim vakbondswerk tijdens de coronacrisis in Indonesië en Colombia

Door Redactie 7 juli 2020

Al voordat de coronacrisis startte, daalden de prijzen voor palmolie. Dit zorgde ervoor dat sommige plantages in Indonesië en Colombia in moeilijkheden kwamen. Nu lijken zij Covid-19 aan te grijpen als een excuus om werknemers te ontslaan. Maar niet alleen banen komen in gevaar; de crisis zorgt ook voor slechtere arbeidsomstandigheden. Vakbonden zetten zich in voor herstel en veiligheid.

Medewerker palmolieplantage Indonesië. Foto: Chris de Bode

Werknemers op de plantages maken zich grote zorgen. Kunnen zij veilig werken tijdens de crisis? Behouden zij hun loon? En kunnen ze dan nog wel genoeg eten kopen? Bovendien staat de coronacrisis mogelijk de weg naar verantwoorde palmolie in de weg.

Meer maatregelen voor gezondheid en betrouwbare voorlichting

Mondiaal FNV werkt daarom in Indonesië en Colombia met haar lokale partners, vakbonden en arbeidsorganisaties, aan verbetering op palmolieplantages. En met succes. Zo nemen plantagebedrijven meer maatregelen voor de gezondheid en veiligheid van werknemers. Ook zetten de vakbonden zich in voor banenbehoud, en geven zij betrouwbare voorlichting over het virus en de maatregelen. Een mooi voorbeeld van hoe vakbondswerk loont.

Meer info

De gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Azië

Eerlijke productieketens: Palmolie