Indiase werknemers van farmaceut geslagen en ontslagen

Door Redactie 29 mei 2019

Werknemers van de Torrent Pharmaceutical’s Baddi-vestiging in het Indiase Himachal Pradesh zijn geslagen en ontslagen nadat ze lid werden van de vakbond  Association of Chemical Workers Union, zo meldt internationale sectorbond IndustriALL. Deze wraakacties van het management waren bedoeld om de vakbond te breken.

Alle 600 vaste werknemers van de Baddi-fabriek van Torrent Pharmaceutical traden in oktober vorig jaar toe tot de Association of Chemical Workers Union – gelieerd aan de centrale vakbond Indian National Trade Union Centre (INTUC). Ze lichtten het management op 12 oktober 2018 hierover in en  riepen op tot collectieve onderhandelen. Het Torrent management reageerde daarop met een reeks wraakacties. Het management dwong werknemers om een ​​brief te ondertekenen om uit de vakbond te treden. Het dupeerde de vakbondsleiders en werknemers door overplaatsingen en opschorting van hun werk.

Aangevallen door huurmoordenaars

Werknemers gingen desondanks door met hun vakbondsactiviteiten. Ze verzamelden zich op 14 februari 2019 voor de fabriekspoort om de vakbondsvlag te hijsen en de bond officieel te installeren. Daar werden ze hard aangevallen door huurmoordenaars; zo’n 20 werknemers liepen dermate grote verwondingen op dat ze in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. De lokale politie weigerde aanvankelijk de klacht van de werknemers op te nemen. Pas na langdurige inspanningen werd een formele klacht geregistreerd.

Geschokt over gewelddadige reactie

De volgende dag ontsloeg het bedrijf 15 werknemers en schorste 4  anderen, inclusief vakbondsmedewerkers. Tot dusverre heeft de vakbond geen antwoord ontvangen op de talrijke brieven die aan het management zijn gestuurd. IndustriALL-voorzitter Valter Sanches zei: “Het is schokkend dat Torrent Pharma-werknemers met zo’n wraakzuchtige en gewelddadige reactie worden geconfronteerd, terwijl ze slechts gebruik maken van hun universeel aanvaarde fundamentele arbeidsrechten op het gebied van vrijheid van vereniging en collectieve onderhandelingen. IndustriALL veroordeelt ten stelligste dit agressieve handelen van het bedrijf. “Torrent Pharmaceuticals moet alle ten onrechte ontslagen en geschorste werknemers terugnemen, de vakbond erkennen en beginnen met collectieve onderhandelingen”, aldus Sanches.

Eerder negatief in het nieuws

De fabriek in het district Solan in de deelstaat Himachal Pradesh, heeft 600 vaste krachten en 150 contractarbeiders in dienst. De in Bombay genoteerde multinational is actief in 50 landen. Het is al eerder negatief in het nieuws geweest vanwege slecht personeelsmanagement. In 2013 ontsloeg het management van de vestiging in Ahmedabad 21 contractwerkers die al meer dan 5 jaar voor het bedrijf hadden gewerkt. Ze waren bovendien 2 jaar ervoor betrokken bij protesten tegen oneerlijke beloning. De zaak kwam voor de rechter, die de werknemers in het gelijk stelde.

Bronnen:

IndustriALL