Forse aanklachten tegen stakende bouwvakkers op vliegveld Istanbul

Door Redactie 8 november 2018

61 bouwvakkers die in september op de 3e luchthaven van de Turkse hoofdstad Istanbul het werk hebben neergelegd en zijn gearresteerd, hebben nu maar liefst 4 aanklachten aan hun broek hangen. Ze protesteerden tegen de onveilige werkomstandigheden waarbinnen ze het vliegveld moeten bouwen. De FNV heeft een protestbrief gestuurd.

De aanklachten luiden: ‘verzet tegen de vervulling van plichten’, ‘het schenden van de vrijheid om te werken’, ‘het beschadigen van openbare eigendommen’ en ‘het bijwonen van vergaderingen en demonstrasties met wapens of instrumenten die verboden zijn onder artikel nr. 23.’ De aanklacht is door de hoofdofficier van justitie, terrorisme, smokkel en georganiseerde misdaadonderzoeksbureau in Gaziosmanpaşa opgesteld en is gericht tegen 61 bouwvakkers en vakbondsactivisten.

Een lange lijst aan problemen

In de afgelopen 4 jaar zijn al 37 werknemers door het werk op de 3e luchthaven in Akpınar, district Istanbul, overleden en velen gewond geraakt. President Erdoğan maakt goede sier met de nieuwe luchthaven, maar in de haast om het project op tijd af te ronden, worden gezondheids- en veiligheidsvoorschriften genegeerd. Er zijn 32.000 werknemers betrokken bij de aanleg van het vliegveld. Sinds de start van het project hebben werknemers meer dan eens problemen met veiligheid, overmatige werktijden, voedsel, accommodatie en achterstallige salarisbetalingen gerapporteerd.

De bouwvakkers waren het in september zat en legden enkele dagen het werk neer. De Turkse staat reageerde onmiddellijk en heftig: op 14 september vielen agenten de stakers aan met waterkannonnen en pepperspray. Er werden 537 arbeiders gearresteerd en 31 van hen gevangen genomen, onder wie Özgür Karabulut, voorzitter van de bouwvakbond DİSK/Dev Yapı-İş en vakbondsleiders van İnsaat-Is. Honderden werknemers zijn ontslagen.

Protestbrief van FNV

FNV-voorzitter Han Busker en Janna Mud, sectorhoofd Sector Bouwen & Wonen, hebben een protestbrief gestuurd naar president Erdoğan. Ze schrijven: ‘We dringen er bij uw regering op aan om onmiddellijk de beschuldigingen tegen de gearresteerde werknemers en vakbondsmensen te laten vallen, het ontslag van werknemers terug te draaien en te stoppen met de permanente bewaking van de werkplek. De stakers hebben niets anders gedaan dan hun legitieme vakbondsrecht uitoefenen, namelijk het organiseren en protesteren. Wij verzoeken u ons op de hoogte te houden van de actie die is ondernomen naar aanleiding van onze brief.’

Teken de petitie!

Je kunt ook jezelf laten horen door een protestbrief van LabourStart te ondertekenen en de vrijlating van de gevangen vakbondsleden te eisen. Het kost minder dan een minuutje om hun campagne te ondersteunen.

Update 7 december 2018

Labourstart meldt :

'De arbeiders zijn vrijgelaten, inclusief Özgür.We ontvingen de volgende verklaring van hun vakbond:

De eerste hoorzitting van arbeiders, die protesteerden tegen hun slechte arbeidsomstandigheden en ongevallen met dodelijke afloop bij de bouw van de nieuwe luchthaven in Istanboel, vond plaats op 5 december.

De hoorzitting vond plaats in de eetzaal van het gerechtsgebouw omdat de capaciteit van de rechtszalen ontoereikend was.

De rechtbank heeft geoordeeld dat de werknemers voorwaardelijk in vrijheid gesteld zijn. De volgende zitting vindt plaats op 20 maart 2019.

Özgür Karabulut, voorzitter van Progressive Union of Construction Workers is nu vrij. Hij zal in staat zijn om de geboorte van zijn dochter bij te wonen. En hij zal in staat zijn om zijn werkzaamheden voor de arbeidersbeweging te hervattten.

Er zal een langdurige strijd nodig zijn om de arbeidsvoorwaarden van luchthavenarbeiders te verbeteren.

Dank aan alle zusters en broeders die onze campagne voor hun vrijlating hebben gesteund en die hebben bijgedragen aan het verbeteren van het zicht op de arbeidsomstandigheden op Istanbul Airport.

En als afsluiting:

Dank aan iedereen die heeft bijgedragen aan de campagne, er anderen over heeft verteld, heeft bijgedragen aan de vertalingen - er is geweldig werk geleverd. Dit is een enorme overwinning.

Solidariteit voor altijd!

8.800 mensen, in 23 verschillende talen hebben deze campagne ondersteund.

Bronnen:
Protestbrief FNV
Bianet.org

Lees ook: NRC - Erdogans nieuwste pronkstuk

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.