Ben jij door je gemeente mogelijk als fraudeur aangemerkt? Doe mee met ons onderzoek

Door Redactie 14 juli 2022

De FNV heeft een meldpunt geopend waar mensen met een uitkering (zowel leden als niet leden) kunnen checken of ze bij het aanvragen van een uitkering als mogelijke fraudeur werden aangemerkt. Heb jij tussen 2004 en nu een uitkering bij de gemeente aangevraagd? Doe dan mee met ons onderzoek.

Meldpunt fraude

Fraudescorekaart

Journalisten collectief Light house Report, Argos en NRC-nieuws brachten onlangs naar buiten dat gemeenten heel lang hebben gewerkt met een zogeheten fraudescorekaart. Met deze scorekaart deelde gemeenten mensen, die een bijstandsuitkering aan kwamen vragen, in op ”fraudegevoeligheid”. Je kunt de uitzending van Argos hier terugluisteren.

Bij voorbaat verdacht

Vanaf 2004 gebruikten maar liefst 158 gemeenten de fraudescorekaart. Mensen die een uitkering aanvroegen liepen door het gebruik van de fraudescorekaart de kans al bij voorbaat verdacht te zijn. Dat kan zomaar zijn omdat je bijvoorbeeld ooit kapster of bouwvakker was, of in een bepaalde wijk woonde of woont. Specifieke doelgroepen kregen daarin het stempel van een risicogroep / potentiële fraudeurs. Je was dus bij voorbaat al verdacht en kreeg hierdoor waarschijnlijk extra controles, huisbezoeken etc.

Meldpunt

De FNV vindt het ontoelaatbaar dat uitkeringsgerechtigden op deze manier gediscrimineerd worden en als verdachten worden weggezet en wil hierop actie ondernemen. We willen beginnen met het verzamelen van de scores van zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden die tussen 2004 en nu een uitkering hebben aangevraagd bij de gemeente. Daarna gaan we kijken welke stappen mogelijk zijn om dit soort profilering door de inzet van discriminerende algoritmes een halt toe te roepen.

Dus vul voor jezelf de scorekaart in en laat ons op het meldpunt je uitslag weten en of je door jouw score wellicht extra gecontroleerd bent door de Sociale Dienst en op welke manier.

Vul de scorekaart in

Ga naar het meldpunt

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.