Wat zijn jouw ervaringen met arbodienst en bedrijfsarts?

Geef het door aan FNV Meldpunt Arbodienst en bedrijfsartsen

Door Redactie 26 augustus 2022

Ben jij langdurig ziek (geweest)? Dan heb jij veel contact gehad met de arbodienst en je bedrijfsarts. FNV heeft jouw hulp nodig om de ervaringen en de belangen van zieke werknemers onder de aandacht van het ministerie te brengen. Doe mee en deel jouw ervaring met ons via het meldpunt Arbodiensten en bedrijfsartsen.

Wat zijn jouw ervaringen met arbodienst en bedrijfsarts?

Meldpunt Arbodienst en bedrijfsartsen

Het ministerie van SZW wil door de capaciteitsproblemen bij het UWV het medisch oordeel van de bedrijfsarts bindend verklaren. FNV vindt dat geen goed plan en heeft het Meldpunt Arbodiensten en bedrijfsartsen geopend. Daarmee willen wij SZW duidelijk maken wat de gevolgen voor langdurig zieke werknemers zullen zijn als het plan wordt doorgezet. Bij het meldpunt kunnen werkenden die ervaringen hebben of hebben gehad met bedrijfsartsen en arbodiensten zich melden.

Capaciteitprobleem UWV

Als je langdurig ziek bent, dan kan je een WIA-uitkering aanvragen. Deze aanvraag en de daaraan gekoppelde keuring moet binnen de wettelijke termijn van 104 weken plaatsvinden. Het UWV haalt echter in veel gevallen deze wettelijke termijn niet. Dat kan vervelende gevolgen hebben voor de betreffende werknemers. Het ministerie VWS heeft nu voorgesteld om het medisch oordeel van de bedrijfsarts bindend te maken als een van de oplossingen voor het capaciteitsprobleem.

Bedrijfsarts is niet onafhankelijk; UWV wel

De FNV vindt het geen goede zaak dat het medisch oordeel van de bedrijfarts bindend verklaard wordt. Wij vinden dat bij de aanvraag of toetsing voor een WIA-uitkering het medisch oordeel van de bedrijfsarts altijd getoetst moet worden door een verzekeringsarts van het UWV. Een bedrijfsarts is verbonden aan de werkgever, een keuringsarts van het UWV niet. Door het plan van SZW vervalt de onafhankelijke toetsing. Leden zijn vaak al niet tevreden over de bedrijfarts of arbodienst en we denken dat deze onvrede zal toenemen als het ministerie haar zin krijgt.

WIA

Door het wetsvoorstel van het ministerie zullen er structureel minimaal 4.000 mensen extra in de WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) terechtkomen. Mensen die wellicht door ingrijpen van het UWV wel hadden kunnen re-integreren. De extra instroom heeft ook gevolgen voor de kosten van de WIA. Die zullen met minstens € 60 miljoen toenemen.

Doe mee! Jouw mening telt!

Deel jouw ervaring met ons meldpunt

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.