Hulp bij beroepsziekten

Ben jij ziek geworden door je werk? Wij helpen leden van de FNV en FNV Horecabond bij het verhalen van de schade op jouw werkgever. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.

Wat is een beroepsziekte?

Een beroepsziekte is een ziekte die is veroorzaakt door belasting die voor het grootste deel tijdens je werk gebeurde. Van schildersziekte of kapperseczeem tot RSI, burn-out, PTSS of nek-, rug-, heup- en knieklachten. En wist je dat sinds januari 2022 ook post-Covid-19 een erkende beroepsziekte is?

Zo werken we

1. Nadat je je bij ons hebt aangemeld, doen we een uitgebreid onderzoek. We kijken naar de schade: wat is jouw schade, is je werkgever hier verantwoordelijk voor, is de verjaringstermijn nog niet verstreken en is het dus nog niet te laat om een schadevergoeding aan je werkgever te vragen?
  2. We onderzoeken de medische kanten: is het medisch voldoende te onderbouwen dat je ziekte vooral veroorzaakt is door je werk en niet door iets anders?
  3. We kijken naar de rol van je werkgever: onder welke arbeidsomstandigheden liet hij je werken, heb je blootgestaan aan risicofactoren, had hij de ziekte kunnen voorkomen?
  4. Er moet een redelijke verhouding zijn tussen de kosten die Bureau Beroepsziekten FNV voor je moet maken en de financiële schade. Als er een redelijke kans is op succes, gaan we voor je aan de slag en stellen we je (voormalige) werkgever aansprakelijk voor de door jou geleden en nog te lijden schade.

Wij proberen in eerste instantie via een 'minnelijke regeling' te schikken met de (voormalige) werkgever of zijn verzekeraar. Dat betekent dat wij het met de (voormalige) werkgever eens proberen te worden over de aansprakelijkheid van de werkgever en over het schadebedrag.

Lukt dit niet, maar heeft de zaak toch een goede kans op succes, dan starten we een juridische procedure.

Bureau Beroepsziekten FNV bepaalt de financiële schade in eerste instantie aan de hand van inkomensverlies. Wij willen ervoor zorgen dat je (voormalige) werkgever of zijn verzekeraar betaalt wat je door ziekte misloopt aan inkomen.

Ook ander soort schade

In veel gevallen gaat het niet alleen om loonverlies, maar ook om pensioenschade, zijn er medische kosten, of zijn er kosten gemaakt voor aanpassingen in huis of voor huishoudelijke hulp. Ook deze schade zal BBZ proberen terug te krijgen.

Hoogte vergoeding hangt af van verschillende factoren

De hoogte van de schadevergoeding is verder afhankelijk van factoren als leeftijd, welke ziekte of aandoening je hebt, de ernst van je ziekte of aandoening en hoe de zaak verloopt.

Als we succes hebben en jij een schadevergoeding krijgt, dan betaal je ons een door jouw FNV-bond bepaald percentage van die vergoeding. Dit percentage moet je zien als een solidariteitsbijdrage voor de zaken waarin BBZ niet tot een regeling van de claim kan komen en die lang duren. Ook gebruiken we de solidariteitsbijdrage voor het op de kaart zetten van nieuwe beroepsziekten waarbij vaak eerst lange tijd geprocedeerd moet worden.

Lukt het ons niet om een schadevergoeding voor je te regelen, dan betaal je niets.

Sinds onze oprichting in 2000 hebben wij voor veel mensen een schadevergoeding kunnen regelen. Zaken die we aanspannen tegen werkgevers duren doorgaans jarenlang. Een schadeprocedure is geen kwestie van 'mag ik effe vangen?' Je moet met bewijzen en argumenten komen.

Er is vooraf en tijdens de behandeling van jouw zaak geen garantie op succes te geven. Of een zaak slaagt, is onder meer afhankelijk van de stand van zaken in de wetenschap, de bewijzen in het dossier en van uitslagen van eerdere rechtszaken op dat moment. Houd daarom rekening met een procedure die lang kan duren, soms wel langer dan 5 jaar en zo nu en dan behoorlijk zwaar kan zijn.

Meer informatie en aanmelden

Heb je een beroepsziekte en denk je dat jouw werkgever aansprakelijk is voor financiële schade? Meld je dan aan door het formulier in te vullen. Misschien wil je eerst meer informatie? Wij zijn iedere werkdag van 8.30 – 16.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 088 - 368 0 207 of stuur een e-mail naar bbz@fnv.nl.

Meld je aan bij Bureau Beroepsziekten

Beroepsziekten voorkomen

Iedere werkgever is verplicht om zijn personeel onder veilige omstandigheden te laten werken. Zo moeten ongevallen en beroepsziekten worden voorkomen. Dit is in de wet vastgelegd. Ook zijn er zaken waar je zelf tijdens je werk rekening mee kunt houden, om ziektes te voorkomen.

Ervaringen met Bureau Beroepsziekten

WORD LID! NU EXTRA VOORDELIG: 4 MAANDEN VOOR € 25

• Persoonlijk advies over werk, inkomen en loopbaan
  • Advies over financiële planning en hulp bij geldzorgen