Bureau Beroepsziekten FNV: twee miljoen euro aan schadeclaims in 2011

Bureau Beroepsziekten FNV (BBZ) heeft vorig jaar twee miljoen euro aan schadeclaims uit het vuur gesleept voor werknemers met een beroepsziekte. Dat maakt FNV-federatiebestuurder Leo Hartveld bekend tijdens een BBZ-symposium in Amsterdam.

Het gemiddelde claimbedrag van BBZ in 2011 bedroeg bijna 50.000 euro. Maar er waren uitschieters, zoals de zaak tegen een frisdrankenconcern in Limburg dat een schadevergoeding van 6,5 ton moest betalen aan een jonge elektricien die ernstig invalide werd door inademing van methanol.

In totaal meldden zich vorig jaar 272 vakbondsleden bij BBZ met een beroepsziekte. Bureau Beroepsziekten FNV is opgericht in 2000 met als doelstellingen: Een betere belangenbehartiging van slachtoffers van beroepsziekten. Het streven naar een collectieve compensatieregeling voor beroepsziekteslachtoffers. En een betere preventie van beroepsziekten.

Vooral op het gebied van die laatste doelstelling is afgelopen jaar een nieuw middel in de strijd gebracht: PreCash, de preventieve, collectieve aansprakelijkheidsstelling. In december 2011 werd busbedrijf Connexxion Friesland en Drenthe preventief aansprakelijk gesteld vanwege ziekmakende arbeidsomstandigheden waar bijna alle chauffeurs door getroffen worden.

De zaak loopt nog, maar de actie van BBZ heeft er inmiddels al wel toe geleid dat de Arbeidsinspectie in actie is gekomen. Maar ook dat er gesprekken gaande zijn tussen Connexxion, BBZ en FNV Bondgenoten. Komen die niet tot een goed einde, dan zal BBZ naar alle waarschijnlijkheid een kort geding aanspannen.

Onderwerpen:

beroepsziekten