Bedrijf verduurzamen? Werknemers aan zet!

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met duurzaamheid of klimaatmaatregelen. Ook de overheid en maatschappelijke organisaties vinden dat bedrijven een verantwoordelijkheid hebben om te verduurzamen. Dit gaat werknemers aan. Verduurzamen gaat om het toekomstbestendig maken van bedrijven en organisaties. Het gaat om een leefbare toekomst. Het gaat om baanzekerheid.

Wat jij kunt doen

Maar hoe zorg je er als werknemers voor dat je hier invloed op uit kunt oefenen? En hoe beoordeel je of die bedrijfsplannen wel écht duurzaam zijn? Daarvoor geven FNV en Milieudefensie je handvatten op deze site, met extra aandacht voor de rol die de Ondernemingsraad (OR) kan spelen.

Waarom verduurzamen?

Bedrijven spelen een sleutelrol in het terugdringen van vervuiling en het zorgvuldiger omgaan met grondstoffen. Ze hebben een veel grotere impact op de wereld dan consumenten. Maar waarom is verduurzamen eigenlijk nodig? En waarom zou je je daar als werknemers mee bezig willen houden?

Wat kan er verduurzaamd worden?

Bedrijven hebben op allerlei manieren impact op het klimaat en onze leefomgeving. Ze kunnen dus ook op allerlei manieren bijdragen aan verbetering. Als werknemer kun je je hiervoor inzetten. Welke onderdelen van de bedrijfsvoering kunnen allemaal verduurzaamd worden?

Meer informatie

Meer informatie

Wat mag en kun je als OR?

Als werknemer kun je invloed uitoefenen op de verduurzaming van het bedrijf waarvoor je werkt. Via een Ondernemingsraad (OR) is formele inspraak geregeld.

Bekijk hoe dat werkt

Bekijk hoe dat werkt

Aan de slag - stappenplan

Ben je gemotiveerd om aan de slag te gaan, maar weet je niet hoe te beginnen? Hier zetten we de stappen op een rij die je kunt zetten om je bedrijf te helpen verduurzamen, mét betrokkenheid van je collega's.

Bekijk het stappenplan

Bekijk het stappenplan

Ervaringsverhalen

Werknemers hebben al in meerdere bedrijven verduurzaming op de kaart gezet. Hun ervaringen laten zien dat echte impact mogelijk is én hoe dat eruit kan zien.

Lees de verhalen

Lees de verhalen

Blijf betrokken

We zullen nog activiteiten organiseren over dit onderwerp. Laat hier je gegevens achter en dan nemen we contact op zodra een datum bekend is of er nieuwe ontwikkelingen zijn rondom dit initiatief. En heb je nu al een vraag aan ons? Vul dan ook het formulier in.

Over deze pagina

Op deze pagina slaan FNV en Milieudefensie de handen ineen om werknemers te helpen bij het verduurzamen van hun bedrijf. Beide organisaties vinden het van belang dat er ambitieus klimaatbeleid wordt uitgevoerd én dat werknemers hier een centrale rol in spelen. Het klimaatbeleid heeft immers effect op hún banen en toekomst, én die van hun kinderen. Dus moeten zij ook zeggenschap hebben over de veranderingen in hun bedrijf en de mogelijkheid krijgen om met eigen plannen te komen.

Daarom hebben we samen deze website opgezet: om werknemers de kennis, tips en voorbeelden te bieden die nodig zijn om aan de slag te kunnen met verduurzaming binnen je eigen bedrijf. Reactief op plannen van de directie én proactief door zelf met plannen vanaf de werkvloer te komen. Omdat de OR vaak een centrale rol speelt bij plannen die de bedrijfsvoering raken, besteden we daar extra aandacht aan. In het opzetten van de website kregen we hulp van Paulussen Advocaten en van SBI Formaat.

Binnen de FNV is er ook een groep van actieve leden bezig met het thema Klimaat, in het FNV Netwerk Klimaat. Lijkt het je leuk om mee te doen? Mail dan naar klimaat@vereniging.fnv.nl voor meer informatie!