Feestdagen

Afspraken over feestdagen zijn per organisatie verschillend. Op deze pagina vind je de erkende nationale feestdagen. Wil je weten hoe je het beste gebruik kan maken van deze feestdagen? Download dan onze vakantiekalender!

De vakantiekalender

Per organisatie verschillend

Er zijn negen officiële feestdagen bepaald door de overheid. Het is niet per wet geregeld dat je ook vrij bent op deze dagen. Per organisatie zal het verschillen welke dagen je wel en niet moet werken. Kijk in je cao of arbeidsovereenkomst voor de afspraken over feestdagen in jouw organisatie.

Algemeen erkende feestdagen:

Nieuwjaarsdag

1 januari
De meeste Nederlanders zijn op deze dag vrij.

Goede Vrijdag

De vrijdag voor Pasen.
Goede Vrijdag is een officele feestdag, maar niet iedereen is dan vrij. Meestal zijn scholen en gemeentehuizen dicht, maar veel winkels blijven open. Zoek hier jouw cao en check of jij wel of niet vrij bent.

Tweede Paasdag

De eerste maandag na de eerste volle maan in de lente.
Op Tweede Paasdag zijn de meeste winkels dicht en de meeste Nederlanders vrij.

Koningsdag

27 april
Koningsdag is een nationale feestdag. De meeste Nederlanders zijn vrij, maar dat is niet verplicht. Zoek hier jouw cao en check of jij wel of niet vrij bent.

Bevrijdingsdag

5 mei
Bevrijdingsdag is officieel een nationale feestdag. Toch mogen werkgevers en werknemers samen bepalen of dit ook een vrije dag is. In veel cao’s is afgesproken dat Bevrijdingsdag eens in de vijf jaar een vrije dag is. Zoek hier jouw cao en check of jij wel of niet vrij bent.

Hemelvaartsdag

39e dag na eerste paasdag.
De meeste Nederlanders zijn vrij op Hemelvaartsdag.

Tweede Pinksterdag

Maandag 10 dagen na Hemelvaartsdag.
Pinkstermaandag is voor de meeste Nederlanders een vrije dag.

Eerste en Tweede kerstdag

25 en 26 december
De meeste werknemers in Nederland zijn op zowel Eerste als Tweede kerstdag vrij.

Overige religieuze feestdagen

De meeste algemene feestdagen zijn Christelijke feestdagen. Toch hoef je niet altijd verlof op te nemen voor overige religieuze feestdagen zoals het Suikerfeest of Divali. In sommige cao’s en arbeidsovereenkomsten is geregeld dat je een algemeen erkende feestdag mag ruilen tegenover een andere religieuze feestdag.

Krijg ik toeslag als ik werk op een feestdag?

Moet je werken op een feestdag? Dan krijg je niet automatisch een extra beloning. Of je een toeslag krijgt, hangt af van de afspraken in jouw cao. Heb je geen cao? Kijk dan in je contract of het bedrijfsreglement.

Vakantiekalender 2024

Wil jij in één opslag zien wanneer de algemeen erkende feestdagen zijn en hoe je daar zo slim mogelijk gebruik van kan maken?

Maak optimaal gebruik van je vrije dagen door op de juiste dagen verlof op te nemen. Zo kun je in sommige gevallen twaalf dagen achter elkaar vrij zijn door maar vijf dagen vrij te vragen!

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Korting met je ledenpas

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.