Krijg een deel van je contributie terug

Download je jaaropgave

Wist je dat je een deel van je vakbondscontributie kunt terugkrijgen? De FNV heeft in veel cao's daarover een afspraak gemaakt. Hiervoor moet je wel zelf je jaaropgave contributie downloaden en inleveren bij je werkgever. Kijk snel hoe het werkt en of dit ook in jouw cao is afgesproken.

Briefjes geld

Download je jaaropgave

Zo werkt het

Je jaaropgave staat voor je klaar in jouw Mijn FNV-account.

1. Ga naar Mijn FNV.
  2. Log in op jouw account of maak een nieuw account aan. Check bij een bestaand account direct even je gegevens.
  3. Download, print en onderteken je jaaropgave.
  4. Lever de jaaropgave in bij je werkgever of afdeling personeelszaken. Bij de meeste werkgevers moet je de jaaropgave vóór half november inleveren, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf.
  5. Je werkgever verrekent het voordeel en zorgt dat je het terug krijgt. Meestal gebeurt de verrekening eenmalig op je bruto maandsalaris of eindejaarsuitkering.

Krijg ik ook geld terug?

In de meeste cao’s is afgesproken dat onze leden een deel van hun betaalde vakbondscontributie kunnen terugvragen bij hun werkgever. Weten of dit ook voor jou geldt? Check je cao.

Check jouw cao

1. Zoek via deze pagina jouw cao.
  2. Zoek de regeling op in jouw cao en kijk of er ook in jouw cao een afspraak is gemaakt.
  3. De regeling kan verschillende namen hebben. Zoek naar 'fiscaal voordeel', 'verrekening vakbondscontributie', 'meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden', 'uitruil(systeem) arbeidsvoorwaarden'. Met de toetscombinatie [Ctrl]+F kun je een pdf-document doorzoeken.

Voor de meeste werknemers betekent dit belastingvoordeel voor 2023 dat je omgerekend zo’n € 12,11 per maand betaalt in plaats van € 19,22 of € 9,08 in plaats van € 14,41. Betaal je het lagere tarief van € 9,61 en ben je werkzaam? Check dan jouw loonstrook voor de korting.

Afhankelijk van jouw situatie kan dit meer of minder belastingvoordeel opleveren. Wil je precies je korting weten? Check dan je salarisstrook en kijk naar het percentage genoemd bij “bijzonder tarief”. Die vind je over het algemeen onderaan je salarisstrook. Dit is het kortingspercentage dat je ontvangt op je vakbondscontributie als je gebruik maakt van de fiscale verrekening via je werkgever. Belangrijk is wel dat er vrije ruimte beschikbaar is in de werkkostenregeling. Vraag hiernaar bij je werkgever.

Voor wie werkt het net even anders?

Dan kun je de kosten voor het lidmaatschap van de vakbond opvoeren als beroepskosten bij de aangifte inkomensbelasting.

Je ontvangt de jaaropgave per post in oktober.

Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.

Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.

Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.

Als je je jaaropgave downloadt via MijnFNV, dan zit daar ook een extra verklaring bij. Dat formulier (pagina 2 van je download) moet je ook invullen en inleveren bij je werkgever. Is er iets verkeerd gegaan? Dan kun je de extra aanvullende verklaring hieronder downloaden.

Dit geldt niét als je werkt in de subsector Motorvoertuigen, Banden en Wielen, Scheepsbenodigdheden of Tankstations/autowasbedrijven.

Dit geldt niét als je werkt in de bedrijfstak Industriële reiniging.

Dan kun je helaas niét gebruikmaken van de regeling. De teruggave van een deel van de vakbondscontributie geldt alleen voor werkenden. De regeling wordt namelijk in de cao geregeld.