Vragen en antwoorden financiële tegemoetkoming

Dit is een regeling voor zorgmedewerkers die in de beginperiode van Covid-19 besmet zijn geraakt en sindsdien langdurige post-COVID klachten hebben, ook wel long covid genoemd. Ze kunnen nu een eenmalige financiële ondersteuning  van €15.000,- aanvragen bij het ministerie van VWS. De diagnose post-covid moet je hebben gekregen voor 1 juni 2023. De WIA keuring moet vóór 1 juli 2023 geweest zijn.

De regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID klachten is gesloten. Je kunt op dit moment geen aanvraag indienen.

De Tweede Kamer heeft een motie en een amendement aangenomen om de regeling te verruimen en weer open te stellen. De minister verwerkt dit nu. Zodra we meer informatie hebben, geven we dit door via deze site en via de nieuwsbrief.

De regeling is bedoeld voor zorgmedewerkers die in de eerste golf veelvuldig en intensief zorg hebben verleend aan patiënten met COVID-19 of nauw betrokken waren bij deze zorgverlening. De regeling is beperkt. Je kunt een aanvraag indienen als je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet:

  • in de eerste golf, van 1 maart 2020 tot en met 30 juni 2020, werkzaam was voor of werkzaamheden hebt gedaan bij een zorgaanbieder;
  • in de eerste golf bij een zorgaanbieder veelvuldig en intensief zorg hebt verleend aan patiënten met COVID-19 of nauw betrokken was bij deze zorgverlening;
  • in de eerste golf je ziek hebt gemeld met covid klachten en daardoor niet kon werken;
  • langdurige post-COVID klachten hebt die voor 1 juni 2023 geconstateerd zijn door een arts;
  • sinds de ziekmelding in de eerste golf ten minste twee jaar ziek bent met langdurige post-COVID klachten en je na 104 weken wachttijd niet meer in staat bent om je eigen werkzaamheden als zorgmedewerker (volledig) uit te voeren.

Als je werkte bij een van de volgende branches dan kun je veelvuldig en intensieve zorg hebben verleend:

  • de verzorgings- en verpleeghuizen, waaronder ELV en GRZ,
  • de (universitaire) ziekenhuizen,
  • de gehandicaptenzorg,
  • de wijkverpleging,
  • de geboortezorg,
  • de ambulancezorg,
  • de intramurale jeugdzorg,
  • de justitiële inrichtingen (alleen medisch, BIG-geregistreerd personeel),
  • de intramurale geestelijke gezondheidszorg, of
  • de huisartsenzorg

De regeling geldt voor jou als je veelvuldig en intensieve zorg hebt verleend en ziek bent geworden tussen 01-03-2020 t/m 30-06-2020 en voldoet aan de eisen van de twee vragen hierboven én in die periode bovendien één van de volgende functies had:

  • Ambulancechauffeur
  • Anesthesiemedewerker en/of operatieassistent
  • Arts
  • Bachelor medisch hulpverlener
  • Doktersassistent
  • Helpende
  • Physician assistant
  • Praktijkondersteuner huisarts
  • Verpleegkundig specialist
  • (gespecialiseerd) Verpleegkundige
  • Verzorgende in de individuele gezondheidszorg (VIG’er) of verzorgende
  • Zorgondersteuner en/of voedingsassistent

Als je functie niet op de lijst staat, maar je kunt een verklaring overleggen waar in staat dat jij tijdens de eerste coronagolf bij een zorgaanbieder veelvuldig en intensief zorg hebt verleend aan patiënten met COVID-19 of nauw betrokken was bij deze zorgverlening, dan kun jij ook een financiële ondersteuning aanvragen.

In de regeling wordt aangegeven dat het zowel kan gaan om de handen aan het bed – de verpleegkundigen, de verzorgenden en de artsen die de directe zorg verleenden – als de handen voor het bed – de mensen die op de werkvloer de zorg mogelijk maakten in dezelfde ruimten waar de zorg werd verleend. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaker van de ruimten waar de covid-patiënten verzorgd werden.

De regeling zorgmedewerkers met langdurige post-COVID klachten is gesloten. Je kunt op dit moment geen aanvraag indienen.

De Tweede Kamer heeft een motie en een amendement aangenomen om de regeling te verruimen en weer open te stellen. De minister verwerkt dit nu. Zodra we meer informatie hebben, geven we dit door via deze site en via de nieuwsbrief.

Ja, mogelijk val je onder de uitzondering dat door langere loondoorbetaling door de WIA-beoordeling is uitgesteld. In de regeling is ook een bepaling opgenomen dat de minister kan afwijken van de regeling als afwijzen in jouw situatie onredelijk is.

Helaas is de regeling zeer beperkt, maar leden van FNV kunnen zich bij Bureau Beroepsziekten FNV melden als ze hun werkgever aansprakelijk willen stellen.

In dat geval is het verstandig om toch een aanvraag te doen.

Kijk of je dit verslag hebt ontvangen bij de WIA-beslissing.

Vraag  een verklaring bij je behandelend arts  en laat het formulier  door je arts invullen.

Je vindt het formulier op de website van DUS-i. Dit formulier moet ondertekend worden door je toenmalig leidinggevende. Als dit niet lukt, dan kan iemand anders van je toenmalige werkgever die tekenbevoegd is de verklaring ondertekenen.

Ja, als de regeling weer geopend is kan de FNV ondersteuning bieden bij de aanvraag. Onze WIA-begeleiders, gespecialiseerde vrijwilligers, kunnen je bijstaan in het aanvraagproces. Heb je hulp nodig, neem dan contact op met het Contactcenter FNV. Het Contactcenter FNV is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 088- 368 0 368.

Nog geen lid?

Ben je nog geen lid, maar wil je wel hulp bij de aanvraag? Als je nu lid wordt, geldt deze dienstverlening ook voor jou. Ja, ik word lid.

Ja, als jij het niet eens bent met het besluit kun je bezwaar maken binnen 6 weken na datum waarop het besluit naar jou is verzonden. In het bezwaar vermeld je:

  • naam en adres;
  • de datum;
  • uitleg van het besluit waartegen je bezwaar maakt;
  • waarom je het niet eens bent met het besluit en dus bezwaar maakt;
  • je  handtekening.

Let op: Je hebt maar 6 weken de tijd om bezwaar te maken!

We kunnen je helpen bij het maken van bezwaar, als je uiterlijk 24 september 2023 lid was van de FNV. Daarnaast moet je lid blijven zolang de procedure loopt.

Heb je hulp nodig, neem dan contact op met het Contactcenter FNV. Het Contactcenter FNV is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 088- 368 0 368.

Om hulp te kunnen geven willen wij het volgende van je ontvangen:

  • Het besluit van Dus-I (compleet).
  • Alle documenten die werden geüpload bij Dus-I en die je nog aanvullend hebt gemaild.
  • Waarom je het niet eens bent met de beslissing.

Alle benodigde stukken hebben wij uiterlijk 2 weken voor het einde van de bezwaartermijn nodig.

De financiële ondersteuning is eenmalig en telt daarom niet mee voor de inkomsten belasting. Het telt niet mee voor je inkomen uit de WIA-uitkering. Het telt ook niet mee voor je inkomen uit een eventuele bijstandsuitkering. Ontvang je een bijstandsuitkering laat dan je gemeente weten dat je de eenmalige financiële ondersteuning post covid hebt ontvangen.

De financiële ondersteuning wordt wel gezien als vermogen door de belastingdienst en zou dan meegenomen worden bij het vaststellen van je toeslagen. Dit is echter niet de bedoeling van de regeling. Het kabinet heeft daarom besloten dat er een tijdelijke uitzondering aangevraagd kan worden voor de vermogenstoets die geldt bij de toeslagen; de zorgtoeslag, de huurtoeslag, het kind-gebonden-budget en de kinderopvangtoeslag.

Let op: De tijdelijke uitzondering wordt niet automatisch toegekend! Dat dien je persoonlijk aan te vragen. De tijdelijke uitzondering voor de toeslagen geldt vanaf 1 januari 2024. Dat is op tijd want voor de toeslagen wordt 1 januari als peildatum gehanteerd. Als de tijdelijke uitzondering is aangevraagd en is verkregen, dan zal deze gelden voor 3 jaar.

De tijdelijke uitzondering kan aangevraagd worden bij de Dienst Toeslagen van het Ministerie van Financiën via het Formulier Verzoek bijzonder vermogen toeslagen (belastingdienst.nl). Is de uitzondering aangevraagd en gekregen, dan is de vrijstelling tot en met 2026 geregeld. Vraag de tijdelijke uitzondering zo snel mogelijk aan, na de toekenning, dan heb je geen problemen met de toeslagen.

De Belastingservice van FNV kan helpen met het vrijstellen van de vermogensbelasting/toeslagen door middel van hulp bij het Formulier Verzoek bijzonder vermogen toeslagen (belastingdienst.nl).

Heb je hulp nodig, neem dan contact op met het Contactcenter FNV en kies in het keuzemenu keuze 2 “Werk en inkomen”. Het Contactcenter FNV is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 088- 368 0 368.

Je moet wel zelf het formulier aanvragen bij de Dienst Toeslagen van het Ministerie van Financiën, wij helpen je bij het invullen. Daarna moet je zelf het ingevulde formulier versturen naar de dienst toeslagen.

Naast het formulier moet je ook de toekenning van de financiële ondersteuning door DUS-I meenemen naar je afspraak bij de belastingservice.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.