Hoe komt de cao Zoetwarenindustrie tot stand?

Wist je dat FNV samen met vakbonden CNV en De Unie onderhandelt met werkgeversorganisatie VBZ (Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie) over de cao Zoetwarenindustrie?

Wist je dat

• VBZ de belangen van werkgevers uit de zoetwarenindustrie behartigt, zoals de vakbond voor de werknemers?
  • Veel werkgevers uit de zoetwarenindustrie lid zijn van VBZ?
  • Een nieuwe cao begint bij het verzamelen van de wensen van de leden?
  • Werkgevers en bonden elkaar een voorstellenbrief sturen voordat ze met elkaar gaan onderhandelen?
  • Hierin staat wat ze in de cao willen afspreken voor werknemers?
  • De FNV de voorstellenbrief samen met de leden opstelt via een enquĂȘte?
  • VBZ de voorstellenbrief bespreekt met hun leden?
  • De onderhandelingsdelegatie van de FNV bestaat uit een sectorbestuurder, sectorconsulent en drie kaderleden (actieve leden FNV Zoetwaren)?
  • De onderhandelingsdelegatie van VBZ bestaat uit een afvaardiging van hun leden, misschien wel jouw werkgever?
  • De onderhandelingen vaak een aantal rondes duren?
  • De vakbondspositie zo sterk is als dat de leden die maken?
  • De onderhandelingen soms zo stroef verlopen dat het nodig is dat werknemers actievoeren? Bijvoorbeeld bij een eindbod van werkgevers.
  • Als er een onderhandelingsresultaat is, deze wordt voorgelegd aan onze leden? Bij een meerderheid van positieve stemmen, is er een nieuwe cao.

Collega's informeren

Deel deze informatie met jouw collega's. Dan zorgen we er samen voor dat meer mensen weten dat er een Zoetwarennetwerk is.

Want samen staan we sterk!