De FNV bevecht al geruime tijd dubieuze constructies die door werkgevers in de transportsector worden gebruikt. En er is al heel wat bereikt.
Die toekomst is in gevaar, onder andere omdat er een wildgroei is ontstaan aan bedrijven die gebruikmaken van schijnconstructies. Onder het motto "Gelijk Werk, Gelijk Loon" voeren de FNV en Stichting VNB in de sector Transport en Logistiek strijd vóór een gezonde werkgelegenheid en tégen uitbuiting van chauffeurs.
Je arbeidsvoorwaarden zijn geregeld in de Cao voor het Beroepsgoederenvervoer over de Weg. Wanneer een buitenlandse chauffeur in Nederland precies hetzelfde werk komt doen, maar tegen een (veel) lager loon, dan kun je daarmee als Nederlandse chauffeur moeilijk concurreren.
Steeds meer bedrijven werken met constructies om de loonkosten te drukken. Het inhuren van personeel uit het buitenland is daarvan een voorbeeld.
Met het project Gelijk Werk, Gelijk Loon proberen wij onder andere werkgelegenheid te behouden voor chauffeurs in Nederlandse loondienst. Het is tenslotte een mooi beroep met echte vakmensen. Wij proberen die oneerlijke concurrentie op loonkosten tegen te gaan. Met andere woorden: werk je in of vanuit Nederland, dan gelden de Nederlandse lonen. Waar je ook woont in Europa!
In Nederland spreken wij bedrijven aan die zich niet aan de regels houden. Desnoods gaan we naar de rechter.
FNV Transport & Logistiek en Stichting VNB bevechten al langer dubieuze constructies die door werkgevers in de transportsector worden gebruikt. Er is al heel wat bereikt:
Allemaal activiteiten en stappen in de goede richting. Maar dit is nog lang niet genoeg! De FNV wil "Koopkracht en Echte Banen" in de sector Transport en Logistiek. Concurreren over de rug van werknemers moet worden uitgebannen. De oplossing voor de transportsector is niet het bedenken van malafide constructies om de loonkosten te verlagen. De oplossing is verbetering en aanscherping van wetten en regels, het aanspreken en waar nodig aanpakken van opdrachtgevers en effectieve handhaving van de al bestaande regels.
Veel werknemers in de sector transport en logistiek helpen ons bij het bestrijden van illegale constructies. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee! Zo krijgen wij onder meer foto’s van en informatie over buitenlandse vrachtwagens en opleggers, vrachtbrieven, signalen over bedrijven en nog veel meer.
Maar hoe zit het nu precies met de regels in het wegtransport? Een Nederlandse chauffeur die in dienst is bij een Nederlands transportbedrijf, heeft natuurlijk recht op betaling volgens de cao voor het beroepsgoederenvervoer. Werk je als chauffeur in of vanuit Nederland, maar ben je niet in dienst van een Nederlands transportbedrijf, dan val je onder een van de volgende 4 categorieën: