Verlaging WW en WGA rechten gerepareerd

De FNV heeft door goede cao-afspraken te maken de verslechtering van de opbouw WW en WGA rechten gerepareerd voor tweeënhalf miljoen werknemers. Dat doen we door de PAWW (Private Aanvulling WW en WGA). Als je werkgever aangesloten is bij de PAWW op het moment van ontslag of aanvang van je arbeidsongeschiktheid, dan kun jij ook gebruik maken van de PAWW uitkering. De FNV is met de uitvoering van de PAWW een samenwerking aangegaan met de SPAWW.

Wat is de PAWW?

Vroeger bouwde je voor ieder gewerkt jaar een maand WW of WGA recht op. Dat is sinds 1 januari 2016 veranderd. Nu krijg je voor de eerste 10 jaar arbeidsverleden nog steeds 1 maand WW opbouw per jaar. Daarna krijg je een halve maand opbouw van WW per jaar. Had je voor 1 januari 2016 al 10 jaar of meer arbeidsverleden opgebouwd? Dan blijven die maanden staan en gaat de opbouw van de halve maand per jaar in per 1 januari 2016. De maximale WW en loongerelateerde WGA van 38 maanden is hierdoor teruggebracht tot max 24 maanden WW / loongerelateerde WGA.

Door de reparatie lopen je oorspronkelijke WW of WGA rechten gewoon door tot je maximale termijn die vóór 2016 gold. Tenminste, als je werkgever op het moment van ontslag of arbeidsongeschiktheid aangesloten was bij de PAWW. Van je loon wordt dan een percentage premie afgedragen. Je kunt dat zien op je loonstrook. In bijgaand kader zie je hoe de WW duur nu in de praktijk uitwerkt.

Eerst IOAW of IOW aanvragen

Vraag aansluitend aan je WW of WGA-uitkering eerst je IOAW of IOW uitkering aan, vóórdat je de PAWW uitkering aanvraagt. Anders vervalt je aanspraak op IOAW/IOW na afloop van de PAWW. Wil je weten of je recht hebt op uitkeringen IOAW of IOW?

Bekijk het hier

Hoe werkt de PAWW uitkering?

De PAWW keert hetzelfde bedrag als de WW of de WGA loongerelateerde uitkering. Eventuele inkomsten worden verrekend. Je hebt dezelfde verplichtingen als onder de WW of de WGA: je hebt bijvoorbeeld sollicitatieverplichtingen en je vakantie moet je aanmelden bij de PAWW.

Kom je in aanmerking voor PAWW?

Je komt in aanmerking voor de PAWW wanneer je:

• Werkloos wordt, je hebt een arbeidsverleden langer dan 10 jaar én voldoet aan de 4 uit 5 jaren-eis.
  • Een WGA uitkering hebt aansluitend op je dienstverband van langer dan 10 jaar en je recht hebt op een loonaanvullingsuitkering of vervolguitkering op grond van de WGA.
  • Werkgever aangesloten was bij de PAWW toen je werkloos of arbeidsongeschikt werd. Dat kun je zien op je loonstrook. Bewaar je laatste loonstrook dus altijd!

Wanneer vraag je PAWW aan?

Vanaf één maand voor het aflopen van je WW uitkering of Loongerelateerde WGA kun je PAWW aanvragen.

Waar vraag je PAWW aan?

PAWW kun je aanvragen bij de Stichting PAWW (voor de meeste sectoren): www.spaww.nl

Check de deelnemende bedrijven aan SPAWW

PAWW kun je aanvragen bij WW- plus als je in de Metaal & Techniek werkt: www.wwplus.nl
Dit geldt ook voor Eigen Risicohouders als (voormalige) overheidsdiensten als gemeenten, SVB, Defensie of de onderwijsvormen PO, VO, MBO. Voor de Eigen Risicohouders in het HBO/Universitair onderwijs gaat de aanvraag via APG.

Wat heb je nodig voor je aanvragen?

• Je laatste loonstrook van je werkgever ( vóór ontslag of arbeidsongeschiktheid)
  • Toekenningsbeschikking van WW of WGA door UWV
  • Beëindigingsbericht uitkering door UWV
  • En verder je persoonlijke gegevens, emailadres en  burgerservice-nummer

Als je jouw aanvragen hebt ingediend, krijg je de beslissing zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 6 weken na indiening.

Hulp bij aanvragen bij de SPAWW

Heb je problemen met het aanvragen van de PAWW uitkering en kom je er via de SPAWW werknemerstelefoon niet uit? Stuur dan een mailtje naar hulpbijSPAWW@fnv.nl. Leg kort uit wat je vraag is. Als je wilt dat we je terugbellen, meld dan je telefoonnummer. We nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op