Internationaal vakbondswerk

Samenwerking met internationale vakbonden

Ook de senioren van de FNV leven niet op een eiland. Zij maken onderdeel uit van de internationale gemeenschap van gepensioneerde werkenden en zijn betrokken bij internationaal vakbondswerk van en voor senioren.

FNV Senioren is ook betrokken bij internationaal vakbondswerk

Europese bundeling

Zo is FNV Senioren aangesloten bij het Europese verband van vakbondsorganisaties voor gepensioneerden. Dat is een onderdeel van het Europees Vakverbond (EVV) en staat bekend onder de Franstalige afkorting FERPA (Fédération Européenne des Retraités et des Persons Âgées). Bij FERPA zijn ongeveer 10 miljoen leden aangesloten via de lid-organisaties. Daarmee is het de grootste ouderenorganisatie in Europa. FERPA zet zich met name in voor de volgende doelstellingen:

• Een minimum pensioen voor iedereen om waardig zonder armoede van te kunnen leven.
  • Goede zorgvoorzieningen zowel in de thuissituatie als in de zorginstellingen.
  • Goede en tijdig aangepaste betaalbare woonvoorzieningen voor ouderen.
  • Betaalbare toegang tot essentiële voorzieningen zoals water, energie, vervoer, financiële diensten en digitale communicatie.

FERPA heeft dit vastgelegd in een manifest, dat ook door FNV Senioren van harte is onderschreven. Voor meer informatie kijk je op de website van FERPA.

Werkgroep Internationale Solidariteit (WIS)

De BAGS IZS (Beleidsadviesgroep Internationale Zaken en Solidariteit van FNV Senioren) heeft ook de verantwoordelijkheid om te functioneren als Werkgroep Internationale Solidariteit (WIS) die tot taak hebben om internationale ondersteuning te geven aan de opbouw en versterking van vakbondswerk in andere landen. Dat doen ze in samenspraak met Mondiaal FNV, de “ontwikkelingspoot” van de FNV. FNV Senioren richt zich daarbij logischerwijs op het versterken van de opbouw van pensioenrechten voor gepensioneerde werkenden in andere landen in de wereld. Samen met de internationale vakbondsorganisaties. In samenwerking met FNV Mondiaal ondersteunen we ook twee mondiale projecten in Venezuela en India. Kijk voor meer informatie over Mondiaal FNV op hun website.

Meer thema’s

Maar ook buiten deze twee taken wordt internationaal vakbondswerk opgepakt. Zo is er bilaterale samenwerking met onze Belgische buren over de invulling van de “ouderenwerking”, zoals ze het daar noemen. En bij grensoverschrijdend vakbondswerk in de Interregionale samenwerking kijken we mee of de pensioenbelangen van de gepensioneerde werkenden wel goed behartigd worden.

Als er internationale thema’s opkomen, zoals het Decennium voor Gezond Ouder Worden (2020-2030) van de Wereldgezondheidsorganisatie denken we mee. We hebben daarbij vier thema’s in beeld gebracht.

• Leeftijd-vriendelijk beleid in steden en gemeenschappen.
  • Tegengaan van leeftijdsdiscriminatie.
  • Bevorderen van geïntegreerde zorg waarbij de kwaliteit van de persoonsgerichte  zorg voorop staat.
  • De kwaliteit van de zorg in de instellingen.

Hierbij werkt de BAGS IZS samen met leden van de BAGS Zorg, Wonen en Omgeving en de BAGS Meedoen. Zo is FNV Senioren ook actief samen met gepensioneerde werkenden buiten Nederland.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.